Wat zijn de gevolgen van het veranderen van DNS instellingen netwerkadapter?

Na een probleem met het internet ben ik door een medewerker van Tele2 geholpen: ik moest de DNS instellingen veranderen van mijn netwerkadapter. Waarom hoefde dat eerst niet? (de vakjes waren gewoon leeg) En wat is het verschil tussen de nieuwe situatie en de oude?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vreemd verhaal. Normaliter gaat dit met DHCP, en kun je inderdaad alles leeg laten en automatisch laten instellen. Door in CMD.EXE ipconfig/all in te tikken zie je je huidige instellingen, waaronder de DNS server adressen. Je kunt altijd experimenteren met de DNS van OpenDNS.org, 208.67.222.222 en 208.67.220.220. Als je daar een gratis account aanmaakt kun je handig advertentiesites e.d. blokkeren.

Antwoorden (1)

Fe DNS instelling zorgt ervoor dat de website naam die jij intypte wordt omgezet naar een ip adres. Waarschijnlijk stond bij jouw oorspronkelijk alles op "automatisch ip adres ontvangen" en is er nu een vast ip adres ingesteld. Dan moet ook de DNS ingevuld worden. Waarschijnlijk zijn nu de DNS adressen van Tele2 ingevuld, maar je kan hier de adressen van een willekeurige DNS server ingeven.
Uiteindelijk heeft het voor jouw geen gevolgen, alleen de adressering is anders ingesteld maar het resultaat is hetzelfde.