Als Google 10 euro per jaar zou gaan rekenen, zou je dan betalen en gebruiker blijven?

Graag 'ja/nee, want ...'

AFGESLOTEN:

Ik denk dat de antwoorden een behoorlijk representatief beeld geven: grootste deel zegt nee, merendeels omdat men vindt dat dergelijke diensten gratis moeten zijn en er voldoende concurrentie is, enkelen erkennen dat ze geld besparen, Ruth geeft als enige daarbij een voorbeeld, dus vandaar de keuze.

Dat betekent echter wel dat mijn voorkeur zelf ook bekend is: dat iemand niet wil betalen en naar een concurrent overstapt wil ik respecteren, maar de motivatie van sommigen vind ik ronduit raar: "ik betaal m'n provider al, dus het internet moet gratis zijn".

Dat is mal. Ik stuur vanaf vandaag alle rekeningen voor telefonische adviezen van m'n advocatenkantoor gewoon retour. "Niet zeuren, ik betaal m'n telefoonrekening al..."

De stelling dat ze al genoeg verdienen aan advertenties is nauwelijks relevant: elk zichzelf respecterend bedrijf zoekt naar meer omzet en winst om de aandeelhouders tevreden te houden. In het voorliggende geval is het duidelijk dat een zoekmachine dit business-model niet kan aannemen: er blijven weinig gebruikers over.

En toch steun ik Ruth en zou ik ook gewoon betalen: Google levert me dagelijks veel informatie die ik niet of moeilijker via andere kanalen vindt en waarvoor ik best bereid ben te betalen. Desnoods prive 100 euro per jaar, en zakelijk zelfs een veelvoud.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ja, want vroeger moest ik als ik iets over een bepaald onderwerp wilde weten naar de bibliotheek of boekwinkel. Nu blijf ik thuis en spaar tijd en (zelfs als ik 10 euro moet betalen) geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Nee, want er zijn genoeg andere zoekmachines die gratis zijn en geen eigendom van Google.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja want...
ik wil gewoon kunnen blijven surfen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, want...' google bevalt me wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee want er zijn nog genoeg gratis alternatieven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
helaas dan maar zonder Google, ik ben van mening dat internet gratis moet blijven, ik betaal al om er op te kunnen (aansluiting provider)
waarschijnlijk is er ook leven zonder Google
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want in mijn optiek biedt Google nog steeds de beste zoektechnologie van het moment. Ook gebruik ik gmail, reader, maps, etcetera... Tien euro per jaar is een koopje!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niemand wil betalen voor websites, hoe goed Google ook is. Dus zouden ze in no-time verdwenen zijn en dan springt er iemand anders in het gat.
Nee dus.
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje raar standpunt...zie reactie bij Prana.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dit geen raar standpunt, maar heel normaal. Zulk soort internetdiensten zijn altijd gratis geweest, mensen zijn dit gewend. Inkomsten worden verdiend uit reclame-inkomsten. Als Google betaald wordt dan staan er tig goede andere zoekmachines te springen om Google's positie over te nemen en heel veel geld te verdienen als grootste zoekmachine ter wereld.
Nee.

Ik ben het met Antwoordman eens. Mensen zijn gewend dat dergelijke webdiensten gratis zijn. Wanneer Google geld vraagt zal er binnen heel korte tijd een zoekmachine van vergelijkbare kwaliteit deze koppositie overnemen. De grootste zoekmachine ter wereld in je bezit hebben is namelijk heel waardevol.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want ik gebruik Google nu al zelden.

Ik gebruik Clusty (clusty.com). Dat maakt je het verderzoeken makkelijker doordat het de zoekresultaten in clusters verdeelt.

Google gebruik ik alleen voor die paar uitzonderingen waarin Clusty iets niet vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht kun je combiquest.nl dan ook gebruiken: 1 keer intypen en overal zoeken door 1 klik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik houd niet van meta-zoekmachines. Op wie-o-wie na.
Nee

Er zijn talloze andere zoekmachines.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, want met Google vind ik alles.

Google is je beste vriend. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want er zijn genoeg alternatieven zoals vinden.nl voor de rest kan je ook via Wikipedia kijken voor sites over dingen of vragen aan andere mensen.

Mogelijkheden zat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet ik nog niet. Op dit moment verdienen ze al voldoende aan ons (Jan en Jeanette Particulier), door alles over ons te weten (zoekgedrag, website bezoek, e-mail uitwisseling, ...).
Daarnaast bieden ze nu al betaalde diensten voor bedrijven (interne zoekdozen, advertentie campagnes, ...) die ook de nodige inkomsten opbrengen.

Als ze dan ook nog eens een tientje per jaar nodig denken te hebben, dan zal daar een dienstenaanbod tegenover moeten staan welke het huidige aanbod overstijgt. Een tientje voor het huidige aanbod is niet realistisch, omdat dit aanbod al betaald wordt (maar niet door jou).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Zowieso heb ik een hekel aan betalen voor dit soort diensten. Daarnaast verdient meneer google genoeg. Wij gebruikers testen gratis voor google. Google verzamelt namelijk gegevens om de dienstverlening te verbeteren. Die ze vervolgens aan bedrijven tegen betaling beschikbaar stellen. Daarnaast nog de reclame inkomsten. Nee hoor, ook zonder google kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
google betaal ik al een godsvermogen voor advertentie's, ik ben van mening dat google zijn langste tijd heeft gehad, het is te commercieel geworden, zelfde verhaal met marktplaats.

We hebben al meer gezien dat bekende merken naar de afgrond zijn gegaan, dat zal met google en bvb marktplaats ook gaan gebeuren.

Dus een dikke vette NEE
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee want je wordt overspoeld met de advertenties van Google. Daar doet Google het van. Ze zouden geen geld gaan vragen lijkt mij. Niemand die dat wilt betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, er zijn voldoende goede alternatieven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, want ik gebruik Goeievraag als ik iets wil weten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, ik zou gewoon naar ilse.nl of altavista.nl of whatever gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, ik vind een zoekmachine geen luxe en zou het niet rechtvaardig vinden als daar geld voor gevraagd zou worden.