Mag je teksten overnemen in eigen woorden?

(Even persoonlijk anders kan ik de vraag niet stellen). Zelf schrijf ik vaak teksten op een eigen website die gaan over incidenten welke in de omgeving gebeuren. Vaak durf ik geen officiele bronnen (de hulpdiensten) om informatie te vragen waardoor ik dus naast foto's en het ter plaatse zijn, en HEEL soms een persbericht niks meer heb om een goed en inhoudelijk artikel te schrijven op mijn website. Dusdanig gebruik ik weleens informatie van andere nieuwssites. Dit vorm ik dan vervolgens in eigen woorden. En sowieso verwijs ik standaard naar site's van diegenen en anderen. (Voor als bezoekers meer informatie willen). Nu is het echter zo dat het mij al enkele keren is overkomen dat mensen dit NIET ok vonden en dreigden met een rechtszaak of boete. Copyright/Auteursrecht gedoe. (Einde persoonlijke gedeelte).

Mijn vraag is dus als volgende:

Is het niet zo dat als je tekst in je eigen woorden vormt copyright sowieso NIET meer geld? Dus, is het niet zo dat ik informatie van externe bronnen (ook al zijn ze niet officieel, zeker als je bronvermelding gebruikt) gewoon mag gebruiken? Oftewel: Sinds wanneer zit er copyright/auteursrecht op een nieuws artikel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.4K

Antwoorden (2)

Herschrijven in eigen woorden betekent niet dat daarmee het auteursrecht ongedaan wordt gemaakt. Bronvermelding is vereist, maar als de originele auteur eist dat je de tekst verwijdert, dan staat hij daarbij in z'n recht.

Desalniettemin gaat het bij jou om het verslaan van nieuws, en zonder feiten te verzinnen zullen 2 teksten al snel een gelijke strekking hebben. Dit geldt ook als je de tekst niet zou overnemen maar beide aanwezig bent bij het incident. Als jij enigszins aannemelijk kan maken dat de teksten niet blind zijn overgenomen (of overmatig geïnspireerd), dan denk ik dat je redelijk veilig zit. Zorg dus ook voor een eigen opbouw van je verhaal, en neem dat niet zo maar over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat jij doet heet plagiaat en is dus ook strafbaar, het blijft een schending van de auteursrechten.

Pas als jij er feiten bij kunt vermelden die niet in het origineel bericht staan zal je er geen problemen mee krijgen.