Hoe wordt een IP-adres gevonden binnen het wereldwijde web?

Als je nou bijvoorbeeld een website bezoekt dat aan de andere kant van de aarde op een webserver staat, hoe wordt dan in zeer korte tijd de juiste computer gevonden waarop die webserver draait?

Ik neem aan dat er toch geen signaal langs letterlijk elke computer ter wereld gaat om te kijken of het IP-adres daarvan overeenkomt met het IP-adres dat jij wilt benaderen? En wanneer dan (eindelijk) een match gevonden is, dat dan de juiste data van de webserver gehaald wordt en weer teruggestuurd wordt naar je eigen IP-adres (dat dan ook weer op de een of andere manier gevonden moet worden).

Oftewel, hoe weet alles op het internet de juiste route af te leggen van de ene naar de andere computer (van het ene IP-adres naar het andere IP-adres)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Het internet is een netwerk met naast de eindpunten (de meeste consumenten computers en IP apparaten) een grote hoeveelheid knooppunt computers die meerdere verbindingen hebben met andere knooppunt computers. Per knooppunt computer is vastgelegd in de router configuratie welke groepen IP adressen via welke uitgaande verbinding bereikt kunnen worden, hetzij direct (de gewenste computer zit aan het andere eind) hetzij indirect (via tussenliggende knooppunten). Voor een binnenkomend IP datapakket kijkt een knooppunt welke verbinding bruikbaar is om het datapakket op door te sturen. Zo gaat een IP datapakket net zo lang door knooppunten heen tot het op de goed computer is aangekomen. Het is dus altijd gericht op reis. Voor een eindcomputer betekent dit dan ook dat de route configuratie altijd aangeeft dat alles behalve voor het eigen IP adres via de internet verbinding naar buiten moet.