word kabel internet trager als er veel mensen bij jou in de straat of in de buurt ook internet gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

Nee, de kabels die zij hiervoor gebruiken zijn van zeer hoge kwaliteit en geïsoleerd. De kabels hebben een veel hogere bandbreedte en zijn sneller dan de kabel die je in je computer steekt. De kabel kan meer data binnenkrijgen dan jou computer het kan verwerken.

Dus nee, het wordt niet trager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kwaliteit van de kabel heeft er niks mee te maken. Op een gegeven moment komen al die kabels bij elkaar in een verdeel station. Als de kabelaar daarvandaan ook maar weer een coaxkabel naar hemzelf laat lopen, zal je toch echt een probleem krijgen. Vandaar dat vanaf de verdeelkast tegenwoordig glasvezel naar de provider ligt. Dat is dus waar het om gaat. Het lijkt er nu op dat je ervan uitgaat dat de kabel van jou naar de provider een lange kabel is. Op dit moment is UTP-kabel(die dus wel je pc ingaat) nog altijd een stuk sneller dan wat er uit een coaxkabel komt. Een UTP-kabel kan zeker 1Gbit/s aan en ik geloof ook nog 10Gbit/s, de hoogste snelheid die je van een kabelaansluiting af kan nemen is 120Mbit/s.
Ja, dan word je verbinding trager.
Het is het zelfde als bij je thuis, als je me 1 of 2 pc een beetje zit te internetten gaat alles prima, maar als je een of meerdere pc in jouw huis flink gaan downloden, word het internetten ineens traag. Dat geld op grotere schaal ook voor de kabel waar jij en je hele buurt op zitten. Wil je dat niet, dam moet je een zgn aansluiting met een overboekings waarde van 1:1 nemen, of te wel, jij hebt altijd de gegarandeerde snelheid voor jezelf.Echter wel veel duuder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is misschien in theorie zo, in de praktijk heb je daar tegenwoordig met kabel geen last meer van (althans mijn verbinding is constant ongeacht het tijdstip). Vroeger was dit ooit wel zo. Als mensen gaan internetten gebruiken ze amper bandbreedte, als de hele buurt volledig gaat downloaden met usenet o.i.d. zal er wel een probleem optreden. Maar dat zijn ondenkbare extremen. Wat nu dus werkt is dat 90% voorzien is van bandbreedte die ze bijna nooit volledig gebruiken, dat is een mooi voordeel voor de =0% die hem vaker helemaal gebruikt. Ook is de situatie anders dan de verdeling van een netwerkje thuis. Stel dat mijn buurt allemaal een 50mbit abbo heeft en we met 20 mensen zijn. Dan hebben we 1000mbit ingekocht, als Ziggo maar 400mbit kan leveren kunnen er 8 mensen vol gaan downloaden voordat we aan de max zitten. Als er bij jouw thuis maar eentje ongeacht de snelheid die je hebt volledig gaat downloaden ben je gelijk de klos.
Dat is misschien in theorie zo, in de praktijk heb je daar tegenwoordig met kabel geen last meer van (althans mijn verbinding is constant ongeacht het tijdstip). Vroeger was dit ooit wel zo.

Als mensen gaan internetten gebruiken ze amper bandbreedte, alleen als de hele buurt met de volledige bandbreedte gaat downloaden met usenet o.i.d. zal er wel een probleem optreden. Maar dat zijn ondenkbare extremen. Wat nu dus werkt is dat 90% voorzien is van bandbreedte die ze bijna nooit volledig gebruiken, dat is een mooi voordeel voor de 10% die hem soms wel helemaal gebruikt.

Ook is de situatie anders dan de verdeling van een netwerkje thuis. Stel dat we in mijn buurt allemaal een 50mbit abbo hebben en we met 20 mensen zijn. Dan hebben we 1000mbit ingekocht, als Ziggo maar 400mbit kan leveren kunnen er 8 mensen vol gaan downloaden voordat we aan de max zitten. Als er bij jouw thuis maar eentje ongeacht de snelheid die je hebt volledig gaat downloaden ben je gelijk de klos.