Wat is DigiD?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft toch geen excuses aan te bieden voor het stellen van een vraag? Van vragen stellen (en goede antwoorden krijgen!) word je alleen maar wijzer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stomme vragen bestaan niet, alleen stomme antwoorden ;)

Antwoorden (3)

Met uw persoonlijke DigiD (een gebruikersnaam en wachtwoord) kunt u zich identificeren op websites van de overheid en van organisaties die een overheidstaak uitvoeren. Zo weten deze organisaties dat ze echt met u te maken hebben.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
staat allemaal in de link
DigiD (uitgesproken als die-gie-dee) is de naam van een systeem waarmee Nederlandse overheden op internet iemands identiteit kunnen verifiëren, een soort digitaal paspoort voor overheidinstanties.
DigiD is in 2003 gelanceerd onder de naam Nieuwe Authenticatievoorziening (NAV) en werd ook wel Burgerpin genoemd. Op 5 oktober 2004 werd de naam gewijzigd in DigiD. Vanaf 1 januari 2005 konden alle burgers van Nederland zich bij overheidsorganisaties identificeren via internet en konden alle overheidsinstellingen in Nederland zich gaan aansluiten op DigiD. De Gemeente Enschede was eind 2004 reeds met een proef gestart om haar inwoners via DigiD internetdiensten aan te bieden.
De term DigiD is een afkorting van Digitale Identiteit. Het is opgezet door stichting ICTU, die in 2001 is opgericht door het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. DigiD werd ontwikkeld door het BKWI. DigiD is nu in beheer bij de gemeenschappelijke beheerorganisatie van de overheid: Logius. DigiD is gekoppeld aan het burgerservicenummer.
Anno 2010 waren er ca. acht miljoen DigiD-accounts aan burgers uitgegeven. Ook bedrijven konden een DigiD-inlogcode aanvragen, die was gekoppeld aan hun Kamer van Koophandel-nummer. Het gebruik van DigiD door bedrijven was verwaarloosbaar. DigiD voor bedrijven was beschikbaar tot 1 januari 2011. Ter vervanging is het afsprakenstelsel eHerkenning voor Bedrijven gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Met de nu bij je antwoord vermelde link naar Wikipedia, kom ik terecht op de Engelse versie, zonder uitleg over DigiD. De juiste link is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Digid
Antoni
11 jaar geleden
Nog beter: http://nl.wikipedia.org/wiki/DigiD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, kon ik niets aan doen, ik heb het nog geprobeerd te veranderen, maar dat lukt niet.
dat is een digitale code voor bv om je belasting mee in te vullen dus een soort pin code