Waar moet ik een site aangeven die emailadressen verkoopt?

De website http://www.downloademail.net verkoopt emailadressen. Ze hebben ook gratis lijsten. Op zo'n lijst staat mijn emailadres. Mijn emailadres is dus te vinden via google. Alleen die website heeft mijn emailadres. Ik heb contact opgenomen met de host van de website, maar ik heb geen reactie ontvangen. Waar kan ik deze website aangeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (3)

http://www.politie.nl/aangifte/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe zijn e-mailadressen (net als huisadressen) openbaar. Het versturen van spam is in ons land wel verboden.

Een leverancier van e-mailadressen of telefoonnummers kan in bepaalde gevallen de privacywetgeving overtreden. Het College bescherming persoonsgegevens houdt daar toezicht op. Ook is het mogelijk dat de leverancier van deze adressen als medepleger van het spamverbod door OPTA wordt beboet (zie bron).

In dit geval bevindt de website zich in het buitenland en is geen sprake van spam of andere ongeoorloofde activiteiten. Ik denk dus dat je hier weinig tegen kunt doen. Bij het College bescherming persoonsgegevens zou je kunnen informeren of het is toegestaan dat men jouw e-mailadres voor commerciële doeleinden gebruikt.
Pieter2011
11 jaar geleden
Door contact op te nemen weten ze nu dat jouw email-adres echt bestaat.

Heb je een google-account en krijg je ongewenste email dan dit doorgeven aan google.
Heb je een andere account (van je provider bijvoorbeeld), dan nooit reageren op onbekende en vreemde email.

Als je je account nog niet veel gebruikt hebt kun je overwegen een nieuw email-adres te gaan gebruiken. In feite is dit de veiligste methode.

Aangeven bij politie is mogelijk en als veel mensen dit doen, kan het zijn dat ze er iets mee / aan doen.

Als je weet hoe dat adres daar is gekomen kun je met diegene contact opnemen en verantwoording vragen. Dit kun je dan ook doorgeven aan het college bescherming persoonsgegevens. Verwacht hier ook niet veel van, aangezien het onderwerp misschien op dit moment net weer lage prioriteit heeft.....