Een proxy is een computer die maar één taak heeft: het opslaan van webpagina's.

Als jij een webpagina opvraagt, wordt die pagina opgehaald via het Internet, en naar jouw computer gestuurd. Dat hele proces duurt even.

Als je jouw computer vertelt dat hij via een proxy moet werken, gaat het net een beetje anders. Jouw computer vraagt die webpagina op, maar niet aan het Internet, maar aan de proxy.

De proxy kijkt of hij die pagina al in zijn geheugen heeft staan. Zo nee, dan haalt hij die pagina alsnog op van het Internet, en heeft het gebruik van de proxy dus geen zin.

Heeft de proxy de pagina al wel in het geheugen, dan hoeft die pagina niet van het Internet te worden opgehaald. De proxy stuurt de opgeslagen pagina direct naar jouw computer. Dat gaat vaak veel sneller.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een proxy staat meestal bij je provider. Dan maken er veel mensen gebruik van dezelfde proxy. Als jij dan een pagina als nu.nl opvraagt, is de kans heel groot dat kort daarvoor een andere abonnee die pagina heeft opgevraagd, en dat die pagina dus in het geheugen van de proxy aanwezig is.

Voor verreweg de meeste mensen wordt het Internet op die manier dus sneller.

Nadeel is, dat soms de eigenlijke pagina al is bijgewerkt, maar dat de proxy nog een wat oudere versie in het geheugen heeft staan. In zo'n geval krijg je, zonder dat je dat weet, enigzins verouderde informatie te zien.

Er zijn systemen om dat te voorkomen, maar dat zou teveel in detail gaan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, het is me helemaal duidelijk. Dank je.
rose
14 jaar geleden
Het is dus niet per definitie de taak van een proxy om webpagina's op te slaan.... een proxy kan prima werken zonder te cachen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is voor mij duidelijk genoeg. De andere antwoorden zijn aanvullingen en maken het voor mij niet duidelijker, eerder onduidelijker... +10 voor deze dus.

Andere antwoorden (4)

Hoewel bovenstaand antwoord van Cryofiel niet geheel de plank misslaat vind ik toch dat toegevooegd moet worden dat een proxy-server, een server-programma dat in jouw plaats een webpagina opvraagt, vaak meer kan/doet dan alleen het cachen (opslaan voor volgend gebruik) van webpagina's.

Van virus-scannen tot content-filtering (bepaalde webpagina's niet downloaden), van add-blocking tot het verbieden van specifieke sites, een proxy-server kan voor allerlei doeleinden worden ingezet.

Proxy-servers werden vroeger vaak gebruikt in situaties waar een heel bedrijf gebruik moest maken van één (isdn of analoog) verbinding.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog even kort samengevat:

Een proxy is een computer-programma dat jouw verzoek voor een bepaalde web-pagina ontvangt, de webpagina bij de betreffende server op internet ophaalt en vervolgens de pagina aan jou teruggeeft. Het al dan niet cachen is een optie die op de server wordt ingesteld, maar die in de meeste gevallen lokaal kan worden overruled.
rose
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Plusje voor de goede toevoeging. Ik heb me beperkt tot de basis, omdat dat mijn interpretatie van de vraag was. Je hebt gelijk dat een proxy veel meer kan. Een proxy kan zelfs een andere pagina laten zien dan de pagina waar je om hebt gevraagd. Als de beheerder van de proxy het zo instelt, krijg jij www.nu.nl te zien als je www.goeievraag.nl intypt - zonder dat je dat in de gaten hebt, tenzij je die sites kent natuurlijk.
Ik lees in de wiki,dat de naam proxy er al lang voor internet was. Het schijnt ontstaan te zijn door de sterke verhalen over de baron von Münchausen en dan voornamelijk over aangedikte ziektes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt Munchausen by proxy. De by proxy in dit verband betekent zoiets als 'via een tussenpersoon' de proxyserver is als het ware ook zo'n tussenpersoon.
Ha, die Dounja;

Het woord proxy komt uit het Engels en zou je kunnen vertalen met tussenpersoon of vervanger. Wordt leuk geïllustreerd in de film "The Hudsucker Proxy".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proxies worden vaak gebruikt om verschillende redenen: beveiliging, load balancing, caching van gegevens om de bandbreedte eisen te verminderen. Filteren volmachten isoleren van u laakbaar elementen van webpagina's zoals cookies, ad banners, dynamische inhoud zoals JavaScript, Java-applets en ActiveX-besturingselementen. Sommige anonieme proxies coderen van uw web communicatie, de bescherming van je routinecontrole of zelfs specifiek toezicht. Wees voorzichtig, al zijn niet alle proxies anoniem!