Is het uploaden van auteursechtelijk beschermt materiaal naar Rapidshare voor eigen gebruik legaal?

Als online backup zeg maar.

Toegevoegd na 17 minuten:
auteursrechtelijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Het auteursrecht is een absoluut recht op verveelvoudiging en openbaarmaking van een werk.

Zodra jij een auteursrechtelijk beschermd werk upload naar iemand anders server (zoals Rapidshare) is dat verveelvoudiging. Dit zou mogelijk onder de thuiskopieexceptie kunnen vallen, maar daar is nog geen jurisprudentie over. Als de file daarna vrij downloadbaar is is het ook nog eens openbaar maken, dus dan is het sowieso een inbreuk.

Zodra jij de link naar Rapidshare aan andere mensen geeft is dat openbaar maken van het werk. Dat is sowieso een auteursrechtinbreuk.

Het plegen van auteursrechtinbreuk is een onrechtmatig en kan illegaal zijn, omdat er strafbepalingen opgenomen zijn in de auteurswet. Er bestaat een soort volkswijsheid dat 'downloaden mag, maar uploaden niet'. Dit is niet juist. Beide mag niet, maar voor downloaden zijn mogelijk excepties van kracht.

Het korte antwoord luidt dus: nee het is niet per definitie legaal en waarschijnlijk zelfs per definitie illegaal, maar er is nog geen jurisprudentie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als niemand anders dan jij erbij kunt komen dan mag dat.
Zodra anderen het ook kunnen downloaden dan mag het niet.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe willen ze dat controleren, want Rapidshare weet toch niet of jij je links deelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt niet uit of jij je links deelt, als jij een auteursrechtelijk beschermd werk online zet waar in theorie iedereen erbij kan dan pleeg je auteursrechtinbreuk.
escape
11 jaar geleden
Als niemand 'erbij' kan, omdat je het als een online backup gebruikt, dan heeft niemand anders er wat aan. Dat kun je bijvoorbeeld bereiken door het bestand te comprimeren met een wachtwoord.
zij zien goed genoeg waar gedownload word wanneer etc etc.
voordat een email wordt verzonden word hij eerst gescand door twintig pc's ofzo
dus je weet nooit of ze erachter komen
je dacht tog niet dat je mails niet gecontroleerd werden?
america is tot alles in staat

niet illegaal zijn, gebruik dropbox voor prive gebruik
hieronder linkje waardoor je me ook mee helpt als je jezelf registreert, je krijgt ong vijf gb gratis