Als je een website (.com) verwijdert, word de domeinnaam weer beschikbaar?

Titel zegt alles...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Je betaald voor een bepaalde periode, als deze periode verlopen is en je bent niet van plan deze aan te houden komt deze vervolgens wederom in de verkoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dus, als ik mijn website nu verwijder moeten wachten tot dat waarvoor ik betaalt heb. ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat je jouw domeinnaam niet meer wenst te gebruiken. In dat geval kun je bij het bedrijf waar je deze hebt afgenomen vragen of ze deze weer vrij willen stellen. Hou er wel rekening mee dat je je geïnvesteerde geld wel kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom zou je dat willen?
Hooguit als het een rare naam/site is die je niet meer op jouw naam wilt hebben staan, maar anders kan ik niks verzinnen. Als iemand anders hem wilt hebben zou ik het via je host doen, want als de naam vrij komt wordt ie soms heel snel overgenomen door gespecialiseerde bedrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dus, als ik mijn website nu verwijder moeten wachten tot dat waarvoor ik betaalt heb. ? Wat bedoel je hiermee???
Als jij bijvoorbeeld het domein: www.klaasje.com hebt gekocht en je plaatst daar een site op, en vervolgens verwijder je deze dan blijft de domeinnaam nog steeds beschikbaar voor jou.

Als andere mensen deze site in hun browser invoeren krijgen ze vermoedelijk niets te zien, of een tekstje met "deze domeinnaam is gereserveerd"

Als je een domeinnaam koopt sluit je een contract af met een provider die domeinnamen en eventueel serverruimte verkoopt. Tot het eind van die periode blijft de domeinnaam dan nog steeds beschikbaar, als die termijn is verlopen, en jij koopt hem niet opnieuw, gaat deze weer gewoon de verkoop in.

Dus tot zo lang als je contract loopt kun je nog steeds gebruik maken van je domein, als je een site eraf haalt blijft het domein nog steeds bestaan, maar is het gewoon leeg. Je kan er dan ook weer een nieuwe totaal andere site op plaatsten.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
12 jaar geleden
Het gaat om het recht op het gebruik van een domein naam.
Als je de website verwijdert, heb je nog steeds het recht om de nam te gebruiken.
Daarom moet je expliciet melden dat het domein beschikbaar is voor anderen
Daar zijn zelfs markten voor

Andersom werkt het ook
Bedrijven met een bekende naam, claimen ook domeinnamen die er op lijken.
Daar doen ze niets mee, maar als iemand hem met een tikfout intikt, kom je wel op de goede website uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja van zodra jouw contract ten einde is komt die naam domeinnaam weer vrij.
Indien het een gegeerde naam is dan zal die snel opgekocht worden door anderen doch jij krijgt als huidige eigenaar steeds de eerste kans om het contract te verlengen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps ik merk nu dat ik jouw vraag misschien niet juist heb begrepen. Je bedoelt dus als jij jouw website stopt.

In dat geval blijft de domeinnaam nog steeds van jou tot jouw contract ten einde loopt. Jij kan er een totaal ander webdesign aan toekennen zolang jij betaald hebt voor de naam.

Hopelijk is het dit wat je bedoelde?

Succes ermee!