Loop ik risico's als ik download in Duitsland?

Ik woon sinds een jaar in Berlijn. Ik heb een Rapidshare account en download daar nogal veel van (films, TV-series, geen software). Mijn vriendin waarschuwt mij altijd dat ik daarmee moet stoppen, omdat zij angst heeft dat de 'Kriminalpolizei' er achter komt. Haar buren hebben namelijk inderdaad een rechtszaak lopen. Ik heb op internet gezocht, en daar variëren antwoorden van 'ja, niet downloaden, is gevaarlijk' tot mensen die beweren dat zoiets niet getraceerd kan worden (Rapidshare downloads). Wat wel een feit is, is dat in Duitsland (in tegenstelling tot in NL) internetgebruikers aangeklaagd worden (http://www.gutefrage.net/frage/torrent-download-erwischt). Rapidshare zelf beweert niets te loggen. Ik download geen torrents, dat is me te gevaarlijk.. Maar hoe zit het met nieuwsgroepen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.5K

Het beste antwoord

Je weet natuurlijk niet hoe actief de regering in Duitsland is met het controleren naar eventuele overtreders.

Wat je wel kunt doen is de ssl aanzetten. Deze functie versleutelt alles wat je ophaalt en verstuurd, zodat niemand kan zien wat het is en ze je er ook niet voor kunnen bekeuren.

Dit alles geld voor nieuwsgroepen. Met Rapidshare ben ik niet bekend, maar weet ik wel dat deze alles versleutelen en dus zal dit naar mijn idee ook veilig zijn, omdat niemand kan zien wat je ophaalt en verstuurd.

Hoop dat je hier aan hebt. Als dit niet het geval is kun je hier altijd een reactie op plaatsen, zodat ik je vraag misschien beter kan beantwoorden :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks! Ik gebruik hoofdzakelijk Google Chrome en voor Rapidshare downloads af en toe ook een download manager. Wat is SSL, en waar stel ik dat in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
SSL staat voor Secure Sockets Layer en is een codeer (versleutel) protocol. Bij de meeste Usenet providers kunt u gebruik maken van SSL, mits de gebruikte usenet client ook SSL ondersteund, voorbeelden hiervan zijn: Newsleecher, Grabit, Newsbin Pro, Sabnzbd en Hellanzb. Wel gebruikt SSL een andere poort, namelijk 563 idpv de standaard 119. SSL kan de downloadsnelheid verhogen als uw internet provider het usenet verkeer knijpt. Verder zorgt SSL voor een stukje meer veiligheid. Alles wat u download is versleuteld, niemand kan zien wat er tussen uw internet verbinding en de newsservers gebeurd. Ik neem aan dat je een mail krijg bij de usenetaccount. Daarin moet iets staan over ssl. Een bepaalde poort of instelling. Deze moet je dan bij je 'downloadprogramma' instellen. Anders google je even op ssl, dan vind je genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. Ik gebruik de nieuwsserver van Ziggo (via de inloggegevens van het oudelijk huis in NL) en SABnzb. Ik ga even uitzoeken hoe ik dat in kan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de server instellingen of serverconfiguratie. Daar kun je iets van ssl ingestellen. Ik weet alleen niet of Ziggo ssl ondersteund.

Andere antwoorden (1)

Als je zeker wilt zijn dat de kriminalpolizei niets kan zien van wat je uitspookt, raad ik je aan een VPN verbinding te gebruiken, of TOR. TOR is wel veel langzamer, maar wel weer gratis.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat ook erg goed werkt is IPv6 gebruiken (voor nieuwsgroepen) .. daar zijn in de meeste gevallen de legal intercept systemen niet op voorbereid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik studeer aan de Freie Universität, die bieden een VPN verbinding aan zodat ik alle databanken ook van thuis uit kan raadplegen. Mocht ik deze gebruiken, is er dan een kans dat de Universiteit dit ziet en ik daar problemen mee krijg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok. En hoe gebruik ik IPv6?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat was mss niet duidelijk in mijn antwoord, je moet wel een VPN gebruiken die 'eindigd' in een ander land. Verdere info voor VPN, TOR en IPv6 zet ik in het antwoord