Als je moderator bent op een forum, wordt er dan van je verwacht dat je beschikbaar/inzetbaar bent tijdens bepaalde uren?

Deze vraag in aansluiting op een verwijderde vraag waarop ik de volgende reactie ontving:

Van: Moderator
Aan: jou
Datum: donderdag 05 november 2009, 09:12

Beste Barts3cundo,

De door jou gestelde vraag "Bestaat er bij GV een soort ‘ploegendienst’ onder de moderatoren?" is door een moderator verwijderd. De reden hiervoor is: Je vraag voldeed niet aan de richtlijnen.

De moderator heeft de volgende uitleg gegeven: Deze vraag is alleen door moderatoren en beheerders te beantwoorden, niet door andere gebruikers van GoeieVraag.nl. Dat is volgens de richtlijnen niet toegestaan.

We willen je aanraden om de richtlijnen ( http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen ) nog eens goed door te lezen en om deze in het achterhoofd te houden bij het stellen van een nieuwe vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hangt heel erg af van het soort forum. Er zijn (politieke) discussiefora waar de gemoederen ZO hoog op lopen ,dat een moderator die elke dag een uurtje langskomt alleen nog maar kan dweilen met de kraan open. Maar er zijn ook fora waar het er zo gemoedelijk aan toe gaat, dat je rustig vier weken met vakantie kunt zonder dat er wat gebeurt. En het ligt ook aan de eisen die je stelt ; ik kom veel op een forum waar totaal niet gemodereerd wordt, en kwa nivo is dat ook niet nodig, maar als je er OOIT nog eens iets ouds wilt terugzoeken, is dat gewoon 100 % onmogelijk, omdat er nog nooit iets on topic is gebleven, nog nooit een zinloze draad is weggegooid, nooit iets in het juiste forum is geplaatst, affijn, één grote chaos. Zie het maar als een oeverloos chatlog. Ook niet heel prettig. Een forum als GV, dat natuurlijk in eerste instantie al niet echt een forum is, zal meerdere moderatoren nodig hebben, alleen al vanwege de grote hoeveelheid gasten die zeer foute vragen stellen (advertenties en oproepjes bijvoorbeeld). Ook zijn er richtlijnen geformuleerd die niet voor iedereen altijd even duidelijk zijn, en flink wat vragen van de moderatoren. Jouw vraag als voorbeeld : de eerste is inderdaad door niemand dan de moderatoren alleen te beantwoorden (en zou je dus beter via de contact-knop kunnen stellen), dus daar kunnen we alleen maar over speculeren. Zoals je vraag NU gesteld is, is die wel breed en algemeen toepasselijk. Ik ben moderator en beheerder (en geweest) op diverse fora, en de hoeveelheid werk die er bij komt kijken varieert van elke dag effe checke en meekletsen tot 24/7 politieagentje spelen (niks an trouwens). Hier zal het daar ergens tussenin zitten ; op je gat zitten is er niet bij, maar volgens mij hoef je ook niet voortdurend op je quivive te zijn. Zolang je het maar niet alleen hoeft te doen, want volgens mij wordt je dan wel een beetje overspannen....

logischerwijze wordt er van moderators verwacht dat ze met enige regelmaat een kijkje komen nemen, maar dat is niet verbonden aan bepaalde uren. zo kan het gebeuren dat op een bepaald tijdstip 3 mods aanwezig zijn, en op een ander tijdstip geen. dat verklaart ook waarom het soms even kan duren voor er gemodereerd wordt.

Elke vingerwijzing naar GV zelf moet als taboe worden bestempeld, dat zie je maar weer... Natuurlijk is dat zo, er is een minimum van twee mods at any time... Behalve in de nachtelijke uren...

goed van je dat je het nog een keer probeert!!! het lijkt mij dat er altijd wel iemand aanwezig is das wel zo handig daar dat er van de vragen stellers ook altijd wel iemand aanwezig is.Hebben ze dat niet mischien handig om dan nieuwe moderators op te roepen zodat er dan bijna altijd iemand zowiezo overdag aanwezig is. Je kan je ook afvragen of de mods zelf wel op 1 en dezelfde richtlijn zitten.Je vorigevraag is mischien door de gene die het afgekeurt heeft door een ander mischien wel goedgekeurt. Vandaar dat er de ene keer wel vragen worden verwijderd en de andere keer dus niet? Bij mij is namelijk 2 x dezelfde vraag gesteld daar zat een week tussen en de ene keer werd hij wel goedgejeurt en de andere keer niet dus....hoe kan dat dan he net als deze vraag van jou je steld hem vene net iest anders maar nu is hij wel goed gekeurt,maar je krijgt wel de antwoorden die je bij de andere vraag ook had gehad. zal ik de vraag stellen? zitten alle moderatoren zelf wel op 1 richtlijn stellen en kijken wat er gebeurt. ben benieuwd naar jullie reactie daarop.

Mijn vriendin is moderator van een forum,van haar weet ik dat ze afspraken maken wie waneer op het forum modereert.Ze kan soms niet met me afspreken omdat ze dan 'dienst' heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100