Kan je een systeemvariabele opnemen in een URL?

Kan je een Windows systeemvariable opnemen in een URL?

bijvoorbeeld http://SERVER/WEBSITE/%VARIABLE%/

waarbij de systeemvariable bijvoorbeeld een specifieke webfolder is?

De vraag komt voor uit JDEwards (een bedrijfsapplicatie) waarbij een gebruiker op een help knop kan klikken en uitkomt bij een website met help. Nu zijn er verschillende groepen gebruikers en de vraag is of je die verschillende groepen vanuit JDE op een verschillende helpwebsite kunt laten uitkomen.

In JDE kan ik op één plaats de help link opgeven.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het gaat me natuurlijk vooral om een (theoretische) oplossing voor het probleem dat verschillende groepen een verschillende help website moeten kunnen oproepen.

Ik ga ook bij de applicatiebeheerders na of er niet een variable van JDE zelf mee kan worden gekregen. JDE weet namelijk welke gebruikersgroep welk menu te zien krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zit achter een computer met een browser, waarom probeer je het niet even uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met welke variablen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat zoiets als mijn voorbeeld met %variabele% sowieso niet werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop en verwacht eigenlijk dat het niet kan: je zou op die manier systeemvariabelen naar een website kunnen communiceren en daar zitten privacyproblemen.
Mogelijk werkt het wel als je vanuit een script een url opent: dan vertaald het script de variabele voor je en roept daarmee de browser aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, dat werkt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de systeemvariabelen worden kennelijk wel omgezet. Kan natuurlijk wel een probleem zijn als je een ander OS hebt. Maar kennelijk gaat Windows er wel mee om. ik laat mijn vraag wel staan. Misschien kan iemand een goed antwoord formuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NB. Ik kan natuurlijk wel in het adres http://server/%USERNAME% handmatig invullen, maar als je dit als link beschikbaar maakt werkt het niet omdat % volgens mij niet in de link kan voorkomen. Of kan je dat coderen?
gvrox
12 jaar geleden
Als ik in Firefox de url http://www.mijnsite.nl/%TEST% doe dan zie ik in de logs van de webserver dat ie ook echt %TEST% letterlijk opvraagt (en ja, ik heb een variabele TEST gemaakt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je firefox vanuit een script (batchfile) opstart met die url zal het wel werken.

Het beste antwoord

Nee, dat zal niet gaan, URLs zijn iets universeels (en dus OS onafhankelijk). Bovendien zou er dan ook een escaping-mogelijkheid in moeten zitten, stel dat ik een pagina %variabele%.html ga noemen, en als je dan http://www.mijnsite.nl/%variabele%.html invoert in de browser dan zou je op een Windows systeem een ander effect krijgen dan op een Unix systeem -> hoe zou je dan aangeven of het letterlijk om de string "%variabele%" gaat en niet om iets dat gesubstitueerd moet worden ?

Kun je de help-pagina niet een (java)script laten draaien dat de juiste pagina aan de juiste groep laat zien ? Of is die help pagina niet onder jouw controle ?

Toegevoegd na 8 minuten:
Je zou de URL van de help-pagina kunnen laten verwijzen naar een tussen-script dat een redirect doet naar de juiste "echte" help-pagina, maar dan moet wel op de server of op de client de groep bekend zijn (maar dat was wel het geval meen ik)

Toegevoegd na 2 uur:
Hier is een manier om in Javascript een systeem variabele op te vragen: http://www.pcreview.co.uk/forums/access-ie-username-use-javascript-t3250144.html

Deze oplossing lijkt wel wat haken en ogen te hebben mbt security...
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit geval staat de help pagina vast en voor deze vraag gaat het mij even hoe je de URL kan controleren. het gaat om een interne bedrijfsoplossing met alleen Windows overigens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan dat ook wel

Andere antwoorden (2)

Het volgende script werkt bij mij;
---prut.bat---
"%programfiles(x86)%\Mozilla Firefox\firefox.exe" %TEMP%\aap.html
---end-prut.bat---
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Ja, dat werkt omdat de shell die substitutie doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn vraag wordt de URL vanuit JDE gegenereerd. Dat kan dus nooit een script zijn. natuurlijk wél bedankt voor het meedenken.
Even puur theoretisch geredeneerd:
Als je in een Microsoft omgeving werkt, kan je je intranet met Windows Authentication werken. De webpagina van de help link "weet" dan welke Active Directory user er connect, en kan een redirect doen op basis van de Active Directory group.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit komt in de buurt...: http://stackoverflow.com/questions/6781045/get-currently-logged-on-active-directory-user-from-a-c-sharp-web-page-iis-incl maar zit je wel in een M$ omgeving??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel in MS omgeving, maar niet idereen meldt zich aan op een windows netwerk. Authenticatie vindt via JDE plaats. Ook daar is wel iets te doen, maar dat wordt te ingewikkeld. Ik wilde bij deze vraag even weten of je systeemvariabelen in een URL kon meegeven.