Welke lengte voor een domeinnaam is aangeraden?

Wat is volgens de SEO de beste lengte voor een domeinnaam? Ik kan me voorstellen dat 20 tekens erg lang is voor een domeinnaam. Wat is aangeraden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Niet (alleen) de lengte is van belang, maar ook de duidelijkheid / onthoudbaarheid speelt een rol.
Simpel voorbeeldje: je wilt een website maken over honden. Dan is een naam als www.lol.nl wellicht wel lekker kort, 'makkelijk' te onthouden, maar de relevatie is ZO nihil, dat je hem ook net zo snel weer vergeet. www.allesoverhonden.nl is dan wellicht langer, maar zeker ook duidelijk.
Maar pas inderdaad op met meer dan 20 tekens, vooral als dat meerdere woorden zijn . www.dezewebsitegaatoverhondenenalleswatermeetemakenheeft.nl kan dan wel helemaal de lading dekken, maar schiet zijn doel ver voorbij.

Probeer dus in je domein als dat van toepassing is een passende naam te verzinnen, die niet te lang is, of bij een persoonlijke website je eigen naam er in te verwerken (zonder al te veel cijfers, want die vergeten mensen ook snel).

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor zoekmachines maakt het niet uit ; die kijken niet naar de naam van je site, en tegenwoordig eigenlijk ook niet meer naar je tags, maar bijvoorbeeld naar de inhoud en de links naar je site op andere sites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

vanuit SEO is er geen enkel verschil. Wel kan het helpen als je domeinnaam past bij het thema van de site. Maar de lengte an sich is alleen relevant voor onthoudbaarheid voor de bezoeker.

Toegevoegd na 36 minuten:
Omdat mijn antwoord in twijfel wordt getrokken, hier de hoofdpunten die google als tips meegeeft voor SEO. Zij geven hierbij nadrukkelijk niet aan dat domeinnaam lengte meespeelt. Het is dus zowieso geen belangrijke factor.

http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769#1