Wat houd portforward in?

Als je bijvoorbeeld een server wil maken voor Minecraft, word er gesuggereert dat je de server moet Portforwarden, Wat houd dit in en wat voor invloed heeft dit op mijn internet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Over je internetverbinding lopen allerlei verschillende soorten informatie.
Webpagina's en Email zijn de bekendste.
Om het voor je computer iets makkelijker te maken om aan de inkomende informatie te zien wat voor soort informatie het is, gaat deze informatie via een zogenaamde poort.

Een poort is een denkbeeldige in/uitgang van jouw computer.
Als je de internetverbinding ziet als de oprijlaan naar je huis, dan zijn de verschillende poorten bijvoorbeeld de voordeur, de brievenbus, en de keukendeur. Deze verschillende ingangen dienen allemaal voor verschillend verkeer.

Ook de informatie die je minecraft server ontvangt en verstuurd gaat over een speciaal door die server gereserveerde poort.

Het zou kunnen dat jouw computer niet rechtstreeks met de buitenwereld communiceert, maar dat er bijvoorbeeld een router tussen zit.
Deze router laat, uit veiligheid, slechts verkeer over enkele poorten door, zoals de eerder genoemde poorten voor webpagina's (poort 80 en 443) en email (o.a. poort 110).

De poort voor informatie van en naar je minecraft server zou dus dicht kunnen staan. Echter, de router ziet op die poort wel informatie binnenkomen natuurlijk, maar houdt die tegen. Wat de router dus eigenlijk zou moeten doen is alle informatie die op zijn poort X binnen komt, door te sturen naar poort X van je computer.
Dat doorsturen (forwarden) is dus wat er in jouw bron bedoeld wordt.

In principe heeft dit geen invloed op jouw internet. Het zou wel kunnen dat een ander programma dezelfde poort gebruikt om over te communiceren. Maar die kans is zeer klein. Als er conflicten optreden kun je vast wel een andere poort instellen voor de minecraft server.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het internet verkeer, d.w.z. de diverse verkeersstromen, gaan niet allemaal door via een toegangs poort je pc in en uit, zie het als een hotel ingan, voor personeel, gasten en leveranciers. Normaal staat alleen de internet poort open, en de andere zijn gesloten, i.v.m. de veiligheid. Als je een server/service wilt leveren, gaat dat via een ander poortje, deze moet je dan ook bewust open zetten, lees portforwarden. Het heeft verder geen invloed op je internet, behalve dat een hacker wellicht langs deze poort zou kunnen proberen binnen te komen, de kans daarop is echter erg klein.