Ik kreeg een boete van 950 euro voor een film download in duitsland. Heb geen adres, wel een i.p. daar. Moet ik betalen?

Ik verblijf vaak op een adres in Duitsland, maar sta daar niet ingeschreven. De telefoon/internetverbinding staat wel op mijn naam. Kunnen ze me dwingen die boete te betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

Dit lijkt wel oplichting. Ik zou eerst maar een goed op internet zoeken op de naam die op de brief staat. Kijken of er iets bekend is hierover.
12 jaar geleden
Hoe kreeg je bericht over die boete? Als dat per e-mail was kun je er gif op innemen dat je gefraudeerd wordt, of je daadwerkelijk iets gedownload hebt of niet. Het hoeft niet eens helemaal illegaal te zijn door de manier waarop de vordering opgesteld is. Maar trap je erin dan ben je wel je geld kwijt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Lees voor de aardigheid onderstaande bloemlezing eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat ziet er inderdaad tamelijk officieel uit. Niettemin kan er sprake zijn van blufpoker. Iets downloaden betekent zeker niet automatisch dat je een bestand ook ter beschikking stelt. Dat doe je alleen maar met die shareprogramma's waarmee je via torrents bestanden downloadt. Daar deel je min of meer automatisch je bestanden weer met anderen. In Nederland wordt er een onderscheid gemaakt tussen downloaden en beschikbaar stellen, waarschijnlijk uit praktische overwegingen. Probeer er aan de hand van die Nederlandse voorbeelden eens achter te komen hoe de gang van zaken in Duitsland is. Gebruiken anderen ook jouw internetaansluiting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is wel kans op maar de bewijslast ligt bij de partij die zich benadeeld acht en vordert.
niks betalen, wel aangifte doen van poging tot oplichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk hier eens naar
http://webwereld.nl/nieuws/107190/duitsland-wil-downloaden-legaliseren.html