Wat is een server?

Ik lees welleens dat er iets is op een server, of server niet gevonden, het ligt aan de server enz... Wat is dat dan? Is het waar je jouw website hebt aangeschaft? Ik heb mijn website aangeschaft bij mijndomein. Zijn zij dan mijn server? Het lijkt mij dat zo'n aanbieder dan ook servers heeft?

Zijn het een soort van kastjes ofzo... ik heb echt geen flauw idee.. Hoe moet ik mij zoiets voorstellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
25.8K

Het beste antwoord

Een server is een heel groot computer met veel harde schijven en geheugen. Aan dit apparaat hangen weer allemaal computers. Deze computers praten met de server. Soms kan het zijn dat er teveel gevraagd wordt aan de server en dan zegt ie bekijk het maar even.
Ik denk dat dit wel aardig jip en jannekke uitgelegd is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een server is een computer of een programma dat diensten verleent aan andere programma's. In de eerste betekenis wordt met server de fysieke computer aangeduid waarop een programma draait dat deze diensten verleent. Hierdoor zijn er aan servers vaak meer mensen tegelijk verbonden, waar een pc bijvoorbeeld maar een enkele gebruiker tegelijk kent. Servers kunnen onderling diensten verlenen, maar wanneer een werkstation een verbinding heeft met de server, dan noemen we dat werkstation een client van die server.
fremar
13 jaar geleden
een server is eigenlijk gewoon een computer maar dan zonder grafische kaart, monitor, toetsenbord en muis.
er zit alleen een stroomkabel en internet kabel in, al hebben sommigen ook een compoort voor extra apparaten.

een server kan door andere computers als soort van extra computer worden gebruikt.

je hebt file servers, dat zijn servers waar bestanden op staan zoals muziek, films, programma's en overige bestanden.
ook heb je streaming servers zoals de servers van skype, msn en youtube.
mailservers zijn severs zoals pop3 en smtp, deze stel je in voor het verzenden en ontvangen van emails.
webservers zijn servers waarop websites draaien. heeft deze website een email dan zit daar dus weer een mailserver aan gekoppeld, kan je op de website ook bestanden downloaden, dan staat er ook een file server bij.

het internet staat vol met servers waarop jij dus bestanden kan opslaan, films van kan bekijken en alle andere diensten die beschikbaar zijn via het internet.
deze diensten worden dan uitgevoerd op de server in plaats van op de lokale computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen videokaart, toetsenbord, muis en beeldscherm? Hoe moet je de server dan installeren, updaten en a-la minuut ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via een externe login, er word via een extern bureaublad gewerkt, zo kan er van overal in de wereld worden ingelogd om instellingen te wijzigen