Is je IP-adres afhankelijk van je computer of van je internetverbinding?

Als je met dezelfde laptop thuis internet en op school, heb je dan bij beide een ander ip-adres of hetzelfde? En als je in 1 huis 1 internetabonnement hebt en dat samen deelt via een router, heeft iedere persoon dan hetzelfde IP-adres of een eigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
47.5K

Antwoorden (6)

Het heeft te maken met wáár je bent. Dus als je bijvoorbeeld thuis bent met je laptop is je IP anders dan als je op school zit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het IP-adres is het nummer van de aansluiting. Dus als thuis meerdere pc's aangesloten zijn, hebben die hetzelfde IP-nummer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan iedere internetverbinding zit een IP-adres vast.

Als je thuis een internetverbinding hebt, heb je dus ook een ip-adres. Ook al heb je meerdere computers.

Wanneer je met je laptop ergens anders werkt, dan heb je te maken met het ip-adres van die internetverbinding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ip adres is afhankelijk van de verbinding.
ga je met je computer op een ander netwerk zitten dan krijg je een ander ip adres.

een ip adres is een soort postcode.
een website opvragen kan je vergelijken met het opvragen van een paketje (het paketje is dan de website).
jij doet een aanvraag naar een server (brief verzenden).
er moet wel bekend zijn waar deze brief vandaan komt om een antwoord terug te sturen, vandaar het ip adres.

thuis komt dit paketje aan bij een modem welke het doorstuurt naar de computer of router.

heb je er een router tussen zitten dan krijg je een soort sub adres. net zoals huisnummers er a,b,c enz achter kunnen hebben.

ga je met je computer ergens anders zitten dan verandert dus je adres.
een ip-adres kan je dus vergelijken met een huis-adres.

je MAC adres is wel afhankelijk van je computer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ip-adres is afhankelijk van het netwerk waarin je komt te zitten.
Thuis en op school zijn verschillende netwerken en het zou pure toeval zijn als je daarbij hetzelfde ip-adres kunt gebruiken.

Een ip-adres wordt niet uitgegeven op persoon, hooguit op computer, maar vaak is het of dynamisch of een vast ip-adres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je dat het puur toeval zou zijn als je hetzelfde ip-adres kan gebruiken thuis en op school? Zolang je niet op je school woont, kunnen die toch niet hetzelfde zijn? En hoe werkt dat met een dynamisch ip-adres?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dynamisch ip adres is een adres dat verloopt.
als jij bijvoorbeeld 5 uur niet op het netwerk bent geweest word je verwijdert waardoor iemand anders op dat adres kan gaan zitten.
dit omdat er maar 255 computers in een ip range kunnen zitten (vanwege bits en bytes)
de printer heeft meestal een statisch ip adres, net zoals de server in een netwerk.
de computers zijn dan dynamisch zodat het netwerk niet vol raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een computer stuur een algemeen bericht naar een broadcast ip-adres 255.255.255.255. De router reageert hierop en geeft hiervoor dan een ip-adres uit waarmee de computer zichzelf kan instellen. Dit is dus dynamisch. Het ip-adres vervalt dan ook weer als de computer zich weer afmeld op het netwerk. Ja toeval, omdat twee netwerken wel met dezelfde ip-adres reeksen kunnen zijn ingesteld.
Thuis heb ik bijvoorbeeld 10.0.0.xxx. Ik vermoed jij thuis ook, of misschien 192.168.0.xxx
Dit zijn veel gebruikte locale netwerk instellingen van een sub-netwerk (LAN).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw ip-adres ergens toegang geweigerd wordt (denk aan een forum waar iemand zich misdraagt), hebben dus compleet willekeurige andere mensen daar ook last van, omdat zij hetzelfde ip-adres hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, elk ip adres is uniek
alleen de sub adressen die en thuis heeft kunnen hetzelfde zijn gdanonym kan 23.45.67.122 - 10.0.0.1 hebben
fynnya , jij kan dan 56.123.56.232 - 10.0.0.1 hebben
de ip adressen van de router zijn uniek en daar gaat het om, het adres van een modem is altijd uniek, alleen die van computers niet. hierdoor kunnen er meer dan 4 miljard computers met internet zijn terwijl er maar 4 miljard ip adressen mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het ip-adres van de computer is op een lokaal netwerk LAN. Deze gaat via een router het internet op (WAN). Het ip-adres wat een website kan zien is het ip-adres van de router op het internet. Het zogenaamde WAN-ip-adres. Dus een computer ip-adres is een LAN ip-adres. Meerdere LAN netwerken kunnen hetzelfde zijn ingesteld en toch verschillende WAN adressen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je WAN ip adres wil weten kijk je op www.watismijnip.nl.
Je Lan ip kan je bij je netwerkinstellingen vinden(in WIN7 configuratiescherm-netwerkcentrum-LAN verbinding(of draadloos)-details.)
Er zijn 2 ip-adressen:
1) Een intern ip-adres, welke je computer heeft, en welke het model/router gebruikt jouw computer te vinden binnen het netwerk.
2) Een extern ip-adres, welke de internet verbinding heeft. Deze word gebruikt om jouw modem te vinden.

Het externe ip-adress staat vaak vast, maar heel soms wil deze nog wel eens wijzigen per internet verbinding.
Het interne ip-adress kan je op je computer instellen. Dit kan je zo instellen dat het modem/router er een aan je computer toekent, of dat je er zelf een kiest voor je computer.

Wanneer je er zelf een kiest moet je wel zeker weten dat je de goede instellingen hebt voor de locatie waar je bent (thuis / school ), dit kan namelijk wel eens verschillen en twee computers mogen natuurlijk nooit hetzelfde adres hebben.
Een autmatisch intern IP-Adres werk dan ook in de meeste gevallen het makkelijkst voor een computer welke je verplaatst.

Even kort:
Iedere persoon binnen een netwerk heeft een ander IP-adres.
De internetverbinding heeft 1 ip-adress