Waarom worden mensen moderator van een website?

Mensen die op de achtergrond van een site onderhoud doen aan bijdragen worden door het gros niet bemerkt. En als ze wel bemerkt worden, dan is het meestal negatief. Vaak doen moderatoren hun taak vrijwillig. Waarom? Wat is de drijfveer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is gewoon een leuke vrijetijdsbesteding. Maar verder eigenlijk om te zorgen dat de inbreng van gebruikers binnen de richtlijnen blijven, dat lijkt me duidelijk. Eerlijkheid staat bij mij daarbij (net als in het hele leven) voorop. Als je dan, zoals ik (toen nog als gebruiker), bij een gebruiker gesjoemel met punten ontdekt omdat hij/zij zichzelf met verschillende accounts bevoordeelt vind ik het niet meer dan logisch dit te melden bij de beheerders. Wordt je vervolgens de volgende dag gevraagd moderator te worden, dan zeg je na enig nadenken over de consequenties daarvan toch al vrij snel "Ja", omdat je mee wilt werken aan de groei van de site en de kwaliteit daarvan wilt proberen te waarborgen, wat helaas nog weleens op onbegrip stuit. Verder biedt het eigenlijk alleen maar voordelen: Je kent alle ins-'n-outs van de site, ziet veel interessante vragen en antwoorden voorbijkomen waardoor je spelenderwijs je kennis vergroot en leert je gebruikers kennen, waardoor je vaak al pro-actief "problemen" signaleert en in kunt grijpen. Vaak doe je je werk zoals ik in een team, want in je eentje kun je de site natuurlijk nooit behappen. Belangrijk daarbij is dat je je gebruikers probeert te motiveren om onregelmatigheden te melden omdat je, zelfs in een team, nooit alle bijdragen kunt monitoren. Als je dan op een gegeven moment merkt dat je gebruikers dit meer en meer gaan doen, geeft dat ook weer een stukje voldoening. Het enige nadeel dat ik eigenlijk persoonlijk ervaar op de site waarop ik modereer (ik zal de naam maar niet noemen), is dat ik heel voorzichtig moet zijn met het geven van antwoorden of reacties, want er zijn helaas gebruikers die je tot op je veters affikken als ze maar even de kans zien. (Maar nogmaals: dat is mijn persoonlijke ervaring. ;)) Sorry, lang verhaal, maar ik wilde dit in mijn enthousiasme toch even kwijt, hopelijk heb je nu meer inzicht in *mijn* drijfveer.

Ik ben ook moderator van een forum, en ik ben er voor gevraagd. De reden dat ik het doe is mijn betrokkenheid bij het forum. Ik vind het een leuk forum, en ik kan zo bijdragen aan een goede gang van zaken. Het is geen politieagentje spelen ofzo, meer in de gaten houden of dingen goed gaan, of mensen niet beledigend of grof zijn (zelden), en soms ook wat foutjes met quoten verbeteren. Ik zit vrij veel achter de pc, en kan dat er makkelijk tussendoor doen.

Ik ben zelf moderator van een maillijst, en doorgaans doe ik het werk dat moet gebeuren ook uit zicht van de meesten: mensen aanspreken om te zorgen dat ze beter knippen in antwoorden, zich beleefd opstellen en dergelijke. Een enkele keer is dat zichtbaar, als er bijvoorbeeld een ruzie hoog oplaait op de lijst zelf, dan plaats ik mijn commentaar op de ruzie ook op de lijst. En ja, soms zijn er dan mensen die heel boos worden en dat niet waarderen - maar dat zijn dan wel weer degenen die als eerste aankloppen als ze zich door een ander beledigd voelen. Doorgaans is het rustig en heb ik weinig te doen. Gelukkig maar, anders zou die lijst niet zo leuk zijn, en daarom doe ik het juist: zorgen dat het voor alle deelnemers een fijne plek blijft, waar iedere deelnemer zich veilig voelt om te mailen en men zich aan de afspraken houdt. Dat maakt dat het ook voor mijzelf een prettige lijst blijft, en dat is op zich al een soort beloning. Ik kan me voorstellen dat dat bij websites en fora ook zo kan werken: als je een plek leuk vindt voor jezelf, wil je dat dat voor anderen ook zo is, en blijft. Dan wil je trollen en dergelijke graag kwijt, of mensen duidelijk maken dat sommige dingen niet kunnen of anders verwoord moeten worden.

ik vind het fijn de site mooi en schoon te houden, dat is de drijfveer. ook wis ik per ongeluk dubbel geplaatste berichten, en strijk andere foutjes glad. ik ben ervoor gevraagd, en doe het graag.

Omdat mensen toch een vrijetijdsbesteding willen hebben. Het is schoon en clean werk,en je hoeft er de deur niet voor uit. De een kiest voor vrijwilliggers werk in een bejaardenhuis,en de ander voor een kaartclub. En dat allemaal om maar in contact te blijven met de buitenwereld en niet te vereenzamen. Achter de geraniums weg. Maar als moderator heb je dat contact in feite ook. Alleen is het virtueel.

De mensen willen moderator worden omdat zij vaak op een sitè geen uitdaging meer hebben . En om dan moderator te worden zoeken zij een nieuwe uitdaging om toch nog bij de sitè betrokken te blijven .

Het is leuk, en het is nuttig!

Dat zijn er vaak meerdere. Hoewel ik het nog al eens oneens met ze ben,zorgen zij er voor dat er op een site als GV geen totale anarchie ontstaat. Dat gebeurt door b.v. onheuse antwoorden of reacties te verwijderen en de dader vermanend toe te spreken. Het zijn mensen,die (ik zal proberen het goed re definiëren ) een een pedagogisch achtergrond hebben en op meerdere terreinen goed onderlegd zijn. Ook enige dominantie zal ze niet vreemd zijn en daarbij willen ze graag gehoord/gelezen worden.

Je hebt in grote lijnen 2 soorten moderators: 1) de moderator die op de achtergrond z'n werk doet 2) de moderator die het vooral interessant vindt dat hij meer mogelijkheden heeft dan een andere forumbezoeker Ik reken mezelf tot de 1e categorie. Bij voorkeur leid ik op de achtergrond alles in goede banen. Echter moet je soms wel eens wat meer op de voorgrond treden als je vindt dat iets niet goed gaat. Alleen moet je daar wel mee uitkijken, want het kan al snel ontaarden in heftige discussies. Helaas kom je de 2e categorie ook nogal eens op een forum tegen en dat is doorgaans niet echt goed voor het betreffende forum. Een goede moderator dient respectvol met de forumleden om te gaan en zaken niet op de spits te drijven. De reden waarom ik moderator ben is dezelfde als die je hier al veelvuldig hebt kunnen lezen: om een forum op orde te houden. Een forum heeft goede beheerders nodig. Al was het maar om spammers tegen te houden, want niets is voor hen leuker dan een forum dat niet beheerd wordt. Dan hebben ze namelijk een platform waarop zij online vrijelijk hun boodschappen kunnen plaatsen.

De drijfveer is vaak de deskundigheid over het onderwerp en het willen delen met informatie over dat onderwerp met anderen. De moderator zorgt dat het geen puinhoop wordt op een forum als dit er bij zit. Ben zelf op LinkedIn van een aantal groepen moderator om bv het gedachtengoed over "Geweldloze communicatie"volgeens het principe van Marshall Rosenberg te delen met de wereld. Dat vind ik leuk. Dat geldt hetzelfde voor groepen over een atletiekvereniging en vertrouwenspersonen.

Een moderator (vrij vertaald uit het Engels: aanpasser) dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden, bijvoorbeeld bij een verkiezingsdebat. Hij stelt de vragen, verleent of ontneemt deelnemers het woord, betrekt eventueel vragen uit het publiek in de discussie. Het is dan synoniem van gespreksleider. InternetModerator is ook een term die op het Internet gebruikt wordt voor een gebruiker met bepaalde privileges. Vaak hebben moderatoren als taak om een forum, mailinglijst of website netjes te houden of een discussie te leiden. Om deze taak te volbrengen hebben moderatoren vaak rechten om berichten van gebruikers aan te passen of te verwijderen en om gebruikers te corrigeren. Hoewel moderatoren geacht worden zich aan bepaalde regels te houden en er op toe moeten zien dat gewone gebruikers zich ook aan deze regels houden, komt het ook voor dat een moderator zijn boekje te buiten gaat. Veel fora of mailinglijsten hebben in zo'n geval nog een sysop of netwerkbeheerder waar geklaagd kan worden. Op bulletin board systems werden moderatoren aangesteld om niet-relevante berichten snel te kunnen verwijderen. ================================= Talpa nodigde mij uit om te modereren bij De Gouden Kooi. Dat was niet alleen een grote eer maar ook een heftige periode om de gemoederen in bedwang te houden. Men let er op dat de forumregels niet overschreden worden en dat de leden on topic blijven. Leden die zich bij herhaling ,,misdragen,, kunnen gecorrigeerd worden tijdens de chat, een tijdelijke ban krijgen of een permanente ban op ip adres, e.mail adres en nickname. (maar dat is in het ergste geval) Elke moderator heeft een eigen stijl om vragen toe te laten of te weigeren. Ik let in de 1e plaats op het belang van de beheerder, daarna op de juiste invulling van het forum. Aan de hand van de kennis en de ervaring kan men de juiste middelen aanwenden om de zaak in juiste banen te leiden.

Ik ben zelf ook jaren moderator van een forum geweest. Het was van een stichting waar ik me bij betrokken voelde en waar ik zelf ook veel aan heb gehad. Ik wilde graag wat terug doen, en het moderatorwerk kon ik makkelijk thuis doen. Dus voor mij was de insteek vooral om wat terug te doen voor een stichting waar ik zelf veel baat bij heb gehad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100