Weet iemand hoe je 'Cloud computing' kunt uitleggen aan een twentenaar?

Is er een vertaling voor.. ik maak een lijst met moderne woorden/begrippen zoals deze.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ie hemm'n allmoal verschill'nde computers die met zien all'n ut waark verdeel'n dat iene computer normoal allenig dut.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Cloud computing is het via het internet op aanvraag beschikbaar stellen van hardware, software en gegevens, ongeveer zoals stroom uit het elektriciteitsnet. De cloud (Nederlands: wolk) staat voor het internet en de delen en acties van de applicatie die niet op de machine van de gebruiker plaatsvinden. De gebruiker hoeft op deze manier geen eigenaar meer te zijn van de gebruikte hard- en software en is niet verantwoordelijk voor het onderhoud. De details van de informatie technologische infrastructuur worden aan het oog onttrokken en de gebruiker beschikt over een “eigen”, in omvang en mogelijkheden schaalbare, virtuele infrastructuur.

Toegevoegd na 46 seconden:
het betekent letterlijk vertaald informatica
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat dit begrip vanuit vele oogpunten anders uit te leggen, maar hoe snapt een twents omaatje nou wat er bedoelt wordt?
kompjoeter'n in de wolk'n ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen vertaling voor; Zie je vorige vraag over dit onderwerp..

Een uitleg zou zijn (Buiten de wikipedia pagina die mijn voorganger zo netjes gekopieerd heeft):

Het gebruiken van het internet om computers te delen & programma's van centrele computer servers draaien. Het uiteindelijke effect is dat de grens tussen eigen computer en eigen software vervaagd, waarbij iedereen elkaars systemen kan gebruiken op momenten dat je zelf je systeem niet nodig hebt.

De oorsprinkelijke term hiervoor is distributed computing. Maar dat bleek allemaal te weinig 'aantrekkeljikheid te hebben'. Dus na vele omzwervingen lijkt dat cloud computing de naam is die gepakt is.

Een voorbeeld van een heel oude eerste aanzet naar cloud computing is 'SETI". de Search for Extra Terrestrial Intelligence (De zoektocht naar buitenaardse intelligentie). hiervoor heeft de VS een scan systeem waar het hele helaal afgespeurd wordt bnaar signalen die van buitenaardse oorsprong konden zijn. In de jaren 90 was het een hype om op je computer een screensaver van SETI te hebben. Die haalde dan stukjes data op van de server in de VS, verwerkte het volgens hun analyse protocol en de uitkomsten werden doorgestuurd naar de servers in de VS. Zo waren miljoenen computers wereldwijd aan het rekenen aan een stukje problematiek. Distributed (cloud) computing.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als toevoeging: Ik heb gemerkt dat ook twentenaren prima nederlands verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 't Twents weet ik 't niet, want ik ben 'n Brabo, maar op z'n simpel:

Gebruiken van allerlei programma's en gegevens waarbij er bijna niks op je eigen computer hoeft te staan. De programma's en gegevens zijn 'ergens op internet' aanwezig. Ze zijn dus wel ergens, maar dat maakt voor jou als gebruiker niks uit. Het enige wat jouw computer hoeft te doen, is zorgen dat je op internet kunt.