Waarom router opnieuw starten na slechte/geen verbinding op zolder?

Als ik met mijn laptop weer naar beneden kom, nadat ik tevergeefs op zolder heb ge-internet, moet ik de router in de meterkast koud starten. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Hoogstwaarschijnlijk is de fysieke firewall in je router aan de strakke kant ingesteld, en omdat je op zolder praktisch buiten het bereik van je router bent, zal je laptop de hele tijd gaan proberen een verbinding met je router te maken, dit omdat 'ie de ene keer wel signaal ziet, en dit twee tellen later waarschijnlijk weer kwijt is, door atmosferische storingen, of andere storingen van bijvoorbeeld aluminium kozijnen of bouwmaterialen in huis, het signaal van je draadloze telefoon of het signaal van het netwerk van de buren.

Kort gezegd zal je router dit zien als een 'jamming-alarm'. En als bescherming zal hij zich gaan blokkeren omdat er als het ware een aanval op de router wordt gepleegd.

Bijna hetzelfde gebeurt ook wel als men opzettelijk servers van een bedrijf of instelling wil platleggen; men gaat met software en meerder computers een site zo vaak aanroepen dat 'ie het dataverkeer niet meer trekt en zodoende plat gaat. Dit wordt dan een zogenaamde DDOS-attack genoemd.

Hiermee zou je jouw vraag een beetje kunnen vergelijken, alleen komt het dan door signaalverlies.
Wat kun je er dan aan doen? Je zou kunnen overwegen om een bijbehorende signaalversterker aan te schaffen. Vaak kun je in de winkel waar je de router hebt gehaald deze wel bestellen. Als de router al wat ouder is, dan kun je misschien overwegen om een zogenaamde N-router te nemen, welke minder gevoelig is voor andere signalen en in de regel een groter bereik heeft. Zie hiervoor de actuele apparatuur in computerwinkels wat voor jouw situatie geschikt is (grootte van je huis, snelheid, aantal computers etc...).

Ik denk dat je de derde optie niet wenselijk vindt, maar je zou voor een altijd stabiele lijn, misschien een utp-kabel naar zolder kunnen trekken.

Reden dat je dus je router een koude start moet maken is om hem opnieuw op te laten starten en zodoende zijn firewall weer te unlocken.