Mijn laptopadapter wordt steeds warmer. Wat kan ik hieraan doen?

Toen ik mijn laptop kocht, had de adapter geen problemen. Een half jaar terug was best warm en nu is die echt heet. Is dit erg? Wat kan ik hieraan doen? Hoe warm mag zo een adapter worden en hoe meet je de tempratuur van een adapter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
4.6K

Het beste antwoord

Zo lang je de adapter nog normaal vast kunt houden, en de batterij van je notebook nog binnen redelijke tijd oplaadt, zou ik me niet al te druk maken. Is de lader eens hard gevallen? Wat je ook zou kunnen doen is je laptop eens helemaal op de batterij laten draaien, net zo lang tot ie helemaal leeg is. Dat is goed voor je accu en je lader. Wordt de levensduur van je batterij echt minder, leg hem dan eens een nachtje goed droog ingepakt, in de koelkast. Zo rek je de accu een beetje. Uiteraard niet doen als je nog garantie hebt!!
Begint je lader te zoemen of te brommen, dan wordt het toch echt tijd voor een nieuwe, want dit soort dingen zijn vaak wel het begin van het einde. O ja, als de laptop uitstaat, koppel je het best ook de lader los uit het stopcontact.

Toegevoegd na 10 uur:
Als ik je vragen en antwoorden zo lees, 'hij stinkt wel' dan ben je gewoon hard aan een nieuwe oplader toe. Wil je geen officiele adapter halen, kijk dan eens bij de grotere electronicawinkels. Trust is een merk dat bijvoorbeeld goedkope universele adapters verkoopt.
Geld gaat het je binnenkort toch wel kosten ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met trust kan ik volgend jaar zeker weer een nieuwe kopen. Don't trust!

Andere antwoorden (5)

Meestal is dit niet zo erg. Er is geen explosiegevaar ofzo. Wel kan de lader stukgaan. Zorg dus dat je zo veel mogelijk op de accu van je laptop werkt. Maar het is niet zo erg dat je gelijk actie moet ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er helemaal niets aan doen. En heet is pas heet als je de adapter niet meer kunt vasthouden.
Uiteindelijk zal hij misschien een keertje stuk gaan. Dan zal je een nieuwe adapter moeten kopen.

En als hij echt heet is, en in de garantie. Dan kan je eens in de winkel gaan informeren en ter reparatie aanbieden.

Als je de adapter niet gebruikt, kan je deze het beste uit het stopcontact halen. Dat scheelt weer energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen behoorlijk heet worden , en dat is tot op zekere hoogte normaal . Maar als hij zo erg heet wordt dat hij begint te stinken ( dioxine lucht van verbrande bedrading ) dan direct stekker uit het stopcontact en een nieuwe aanschaffen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er een koellichaam en/of een ventilator op zetten.
Schaden zal het niet, koeler zal ie zeker zijn en misschien gaat ie wel langer mee.
Een 12v pc fan met een 5 tot 9 volt adapter maakt meestal weinig geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een halfjaar geleden was het vrij koud, in de zomer met temperaturen van ver boven de 20 graden, is het niet heel verwonderlijk dat de adapter behoorlijk warm of zelfs heet geraakt.

Mijn advies is de adapter op koele plekken op de vloer te plaatsen, de vloer is vaak erg koel en de lucht bij de grond is vaak ook koeler dan een stukje erboven.

Oh en zeker niet in de zon leggen, altijd in de schaduw. Succes!