Zijn er verschillende generaties van USB-c?

Hallo

Ik heb een docking station die verbonden is met toetsenbord, muis en twee schermen.
Ik heb een werk laptop (HP Elitebook) en een prive laptop (HP pavillion). Beide hebben een USB-C poort.

Als ik de docking station via USB-C aansluit op de Elitebook, dan werkt alles zoals het moet.
Doe ik hetzelfde met de Pavillion, dan werkt enkel de muis en toetsenbord, maar de schermen doen niets.

Is er iets dat ik kan aanpassen? Of zijn er gewoon verschillende generaties van USB-C en kan de generatie van USB-C op de Pavillion gewoon niet volledig samenwerken met de docking station?

Alvast bedankt!

2 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Je stelt je vraag voor het probleem dat je ondervindt op een typisch onjuiste wijze. Je hebt een probleem (je monitor werkt niet met een bepaalde laptop).
In plaats dat je dan vraagt:
"Kan ik mijn monitor werkend krijgen met mijn laptop (via een docking station), zo ja; hoe?"
verzin je zelf een mogelijkheid waarom het niet zou werken, (verschil in generaties USB-C), en vraagt vervolgens enkel of die generaties bestaan. Als iemand nu droog; "Nee" antwoordt ben je geen stap verder. Grofweg als je een probleem hebt, vraag dan:
"Hoe los ik mijn probleem op?"
in plaats van:
"Is dit de (zelfverzonnen) oorzaak van mijn probleem"
Of nog gekker wat jij nu doet
"Bestaat deze mogelijke oorzaak?" Stel dat het antwoord op je hoofdvraag JA is, dan is het nog niet gezegd dat dat de oorzaak is van het probleem.

Antwoorden (2)

Ja er zijn verschillende generaties van USB-C. Sommige kunnen meer data vervoeren en sommige minder. Ook is is Thunderbolt. Dat is een versie van USB-C maar onderstund meer dingen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@LeonardN Met generaties wordt gewoon hetzelfde bedoeld als revisies. En USB Type-C 3.2 is een andere generatie dan oudere varianten. En sommige 3.1-implementaties ondersteunen bijv. geen video, ondanks dat de connector en het USB-construct het wel kan, maar dat het moederbord in kwestie er geen ondersteuning voor heeft. Die video-uit over USB-C is niet een USB-spec, maar de computer-spec. Dit is iets dat vaker voor komt. Dat een connector en de implementatie het kan betekent niet dat de ondersteuning vanuit het apparaat er is. Hogere refreshrates worden bijv. niet altijd ondersteund via HDMI 2.1. Het beste voorbeeld zijn geluidsprotocollen. Niet alle HDMI/optical-aansluitingen ondersteunen bijv. DTS of de lossless varianten.
Ja, er zijn verschillende typen USB-C. Verschillende generaties en ook is de implementatie niet altijd hetzelfde. Niet alles USB-C-aansluitingen ondersteunen video out. Zelfs als de aansluiting het wel kan, wil dat niet zeggen dat het ook ondersteund wordt door de computer die je gebruikt.
In de meeste gevallen zul je met Thunderbolt 3 video-uit hebben over USB-C. Kijk in de specs van je Pavilion of deze Thunderbolt 3 heeft.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Je begint met: "Ja, er zijn verschillende typen USB-C." De vraag is. "Zijn er verschillende generaties van USB-c?" Als je antwoord is: Ja, er zijn verschillende generaties van USB-C. Welke generaties van USB-C zijn dat dan?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@LeonardN Wat denk je dat de indicatie 'Gen' betekent in USB 3.1 Type-C Gen 1 en Gen 2??
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je maakt gezien de vraag die gesteld wordt het te ingewikkeld voor iemand door een verschil te maken in revisies vs generaties (waarover je sowieso geen gelijk hebt, maar dat terzijde). De vraagsteller wil gewoon weten of je verschillende opties hebt per USB-C optie op verschillende laptops.
De geschiedenis van USB Type-C aansluitingen heeft deze dan geen boodschap aan en helpt niet bij het begrijpen van het verschil. Daarnaast wil het feit dat een bepaalde revisie aanwezig is, niet perse zeggen dat je de opties ook hebt.
LeonardN
2 jaar geleden
@LeonardN Wat denk je dat de indicatie 'Gen' betekent in USB 3.1 Type-C Gen 1 en Gen 2?? Ah ik ben abuis.