Hoeveel hardwarematige mixing kanalen heeft een moderne geluidskaart (ik bedoel niet 5.1 of 7.1)?

vroeger had je de soundblaster en die had 4 kanalen in het begin, net als de amiga standaard 4 kanalen had. er kon tot 8 kanalen van gemaakt worden via softwareoverbrugging maar dan liep de geluidskwaliteit drastisch terug (niet aangeraden) en ook de snelheid van het systeem. Ik bedoel dus mixing channels zoals waar in de jaren 80 en 90 geluidskaarten om bekend stonden. op een gegeven moment had je ook awe 32 en die had geloof ik 32 kanalen hardwarematig (als ik me niet vergis). ik bedoel dus niet de 5.1 of 7.1 output of de aansluitingen zoals 3.5mm jack of usb wat dan ook termen maar hoeveel kanalen als mixing channels hardwarematig de moderne geluidskaarten hebben, of is dit afhankelijk geworden van de snelheid van het systeem (hoe sneller de pc hoe meer er mogelijk zijn) ?

2 jaar geleden
in: Hardware
1K

Antwoorden (1)

AWE32 had geen 32 kanalen, maar je kon 32 verschillende polyfonische instrumenten tegelijk afspelen, huidige kaarten hebben line in, en mic in, en als je geluk hebt ook nog een aux in. 3 hardwarematige kanalen dus.... Jij haalt DAW's en fysieke interfaces door elkaar denk ik, want met een DAW zoals Ableton / Protools zijn het aantal kanalen zover je PC het kan trekken. Het is niet ongewoon om met 64 kanalen te mixen, maar dat zijn allemaal samples intern, het wordt pas een dingetje als je een live concert wil opnemen, en dan moet je al gauw denken aan een mixing console met MADI o.i.d.De mc² 56 van Lawo is een hele mooie.(maar erg duuuuuuuur!)