Waarom is bij een laptop niet altijd de maximale processorsnelheid haalbaar?

Waarom is bij een laptop niet altijd de maximale processorsnelheid haalbaar? Bij mijn laptop zie je bijvoorbeeld 1.8Ghz (2.3Ghz-i5). Waarom presteert de processor niet richting de 2,3Ghz?
Er draait verder geen zware software op.

2 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
gvrox
2 jaar geleden
Wat bedoel je met "niet haalbaar" ? Gaat je processor nooit hoger dan 1.8GHz als er wel zware software gebruikt wordt ? Bedenk wel dat de kloksnelheid verlaagd wordt als de processor weinig te doen heeft, want dat is zuiniger.
MrBart
2 jaar geleden
Ja, op de laptop (i5-processor) draait eigenlijk alleen Office, beveiligingssoftware, chrome en soms een koptelefoon via bluetooth. Via een programma (iets van CPU-...) zag ik dat er 1.8Ghz wordt gebruikt i.p.v. de volgens productomschrijving 2.3Ghz.
gvrox
2 jaar geleden
In de task manager op mijn laptop zie ik de actuele kloksnelheid nogal fluctueren (in de Performance tab), rechtsboven staat i7-10510U @ 1.80GHz terwijl onder de grafiek Base speed 2.30 GHz staat. Dat is wel wat verwarrend. De werkelijke kloksnelheid zit tussen 2.8 en 3.5 GHz, ook als CPU gebruik niet boven 20% uitkomt. Waar zag jij die 1.8 staan ?
LeonardN
2 jaar geleden
@MrBart
1. Welke CPU heb je exact of welke laptop exact?
2. Open taakbeheer en dan "Prestaties" (CPU) Daar staan meestal de specs die je nodig hebt. CPUz geeft het ook weer.
3. Welk energieplan heb je aan staan?
Ga naar:
>Instellingen
>Systeem
>Energiebeheer
>Extra energie instellingen
Als je de mogelijkheid ziet zet je plan dan eens op "hoge prestaties". Kijk dan nog eens bij taakbeheer. @gvrox "Wat bedoel je met "niet haalbaar" ?"
Of het het zelfde "euvel" is als wat de vrager heeft weet ik niet, maar ik heb een laptop staan (vraag me niet waarom ik dat kreng heb) welke ik niet naar de geadverteerde base freq. krijg.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/40738/intel-celeron-processor-t3000-1m-cache-1-80-ghz-800-mhz-fsb.html
base=1.8 ik krijg altijd een constante 1.66. Of ie nou niks doet of 100% gebenchmarked wordt.
BIOS is werkelijk niks mee te doen.
CPU-overclockprogramma's willen niks van doen met deze CPU.
Draai er Win10 op ipv orig. Vista. Wellicht de oorzaak.
LeonardN
2 jaar geleden
"Er draait verder geen zware software op." En dat is voor 99% zeker het ding.
Een CPU gaat normaliter niet naar de "base clock" * en al HELEMAAL niet naar de "turbo clock" * als je niks zit te doen of lichte programma's draait (of waarin je niks spannends doet).
(Behalve als je heel wat bijzondere instellingen pleegt, dan kan je een eind komen, maar met weinig wekelijk effect op de prestaties, wel op de opgewekte warmte). Download eens Prime95, dat is een klein programma welke naast het oorspronkelijke doel (priemgetallen uitrekenen) je processor volledig zal belasten (dus 100% CPU-gebruik in taakbeheer).
https://www.mersenne.org/download/ (waarschijnlijk Win64 de bovenste dus pakken) uitpakken en de exe draaien.
Rapporteer dan maar eens welke waardes je ziet in Taakbeheer>Prestaties>Processor (of in CPUz of bedoelde je dat niet?!)

Antwoorden (2)

Misschien wordt je processor geregeld door SpeedStep. Dit is een stroombesparingstechniek voor sommige processors van Intel. De kloksnelheid en het processorvoltage worden automatisch verlaagd wanneer de computer licht belast wordt. Hiermee wordt energie bespaard, en neemt de warmteontwikkeling en het ventilatiegeluid af. Ook wordt hiermee de levensduur van de processor verlengd.

Misschien staat de maximale processorstatus (bij geavanceerde instellingen Energiebeheer) niet op 100%.
SimonV
2 jaar geleden
Het laatste stukje waar je met de processor tot de max kunt gaan heet "Boost" deze snelheid kan maar kortstondig worden gehaald en is onderhevig aan de TDP van de processor. Doorsnee officeapplicaties roepen deze boostfunctie niet aan, daarvoor moet je kijken naar prestatie gerichte applicaties zoals bijvoorbeeld die van Adobe.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+Ik weet nog niet 100% zuiver op welke geadverteerde clock nu doelt, maar het is iig samenspel of enkel een van de 4 volgende dingen. -Speedstep
-TurboBoost (wat een extra functie is van Speedstep)
-De gevraagde rekenkracht
Minder waarschijnlijk:
-Welk energieplan de vrager draait en dan nog nauwkeuriger de min en max instellingen van de proccesorstatus Overigens ben ik het niet volledig eens met de het idee dat de geadverteerde boostfrequentie maar kort gehaald zou kunnen worden.
Althans ik weet niet of je die uitspraak bedoelt voor CPU-laptops bedoeld of voor CPU's in het algemeen.
Met IntelXTU kan ik mijn TurboBoostShort uitgooien en dan de CPU overclocken voorbij de geadverteerde boostclock freq, en dan kan ik Prime95 aangooien en loopt mijn CPU constant boven boost.
Misschien dat het met andere CPU's anders is en deze al standaard zover tegen de limiet aanzitten dat je werkelijk niet boven base kan. https://i.ibb.co/cgVcnmc/Intel.jpg (3.8 Turboboost)
shorturl.at/hjsM8
Griffin
2 jaar geleden
"Althans ik weet niet of je die uitspraak bedoelt voor CPU-laptops bedoeld of voor CPU's in het algemeen." Vooral laptops, google Macbook pro i9 #throttlegate
https://discussions.apple.com/thread/251731872