Maakt de lengte van een ethernetkabel veel uit voor de wifi snelheid?

Ik heb twee gelijke access points (Ruckus R320). Een hangt er beneden met 50cm cat6e kabel aan een switch, de andere hangt boven met ongeveer 10 meter cat 6e kabel en op dezelfde switch.
Beneden haal ik 255 mb/s, boven kom ik niet boven de 80 mb/s.

Heeft de lengte van de kabel zoveel effect op de snelheid, of kan het verschil een andere oorzaak hebben?

paulus811
3 jaar geleden
in: Hardware
8.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Wifi gaat niet via de kabel. Via de kabel heb je vast internet.
paulus811
3 jaar geleden
Er is toch een bekabelde verbinding tussen switch en access point, dus ja bekabeld. Het access point zendt een wifi signaal uit en dat is uiteraard draadloos.
Griffin
3 jaar geleden
@ronron1212 "Wifi gaat niet via de kabel. Via de kabel heb je vast internet."
De man vertelt in zijn verhaal dat hij TWEE accesspoints heeft, één bekabeld met 50cm kabel, en de ander met 10mtr. kabel, nu haalt hij via het accesspoint met kabel vervonden van 10mtr. op wifi 'maar' 80mbit, terwijl het accesspoint die verbonden is met 50cm kabel 200+ mbit geeft. De vraag is of dit verschil in snelheid ligt aan de lengte van de kabels naar beide accesspoints toe?
paulus811
3 jaar geleden
@Griffin, exact dat is de vraag.
ronron1212
3 jaar geleden
Ik zou gewoon versterkers gebruiken en geen kabel.
paulus811
3 jaar geleden
@ronron1212, leg eens uit, wat is er beter aan een versterker dan een bekabeld access point?
ronron1212
3 jaar geleden
Geen kabels en een simpel kastje en klaar ben je. Ik woon in een zeer groot huis en heb nergens kabels alleen in de meterkast en bij de tv voor de aansluiting op de kastjes.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Versterkers zou ik nooit aanraden. Access point is vele malen beter en betrouwbaarder. Een groot of klein huis staat los van hoe goed de verbinding is. Het gaat om hoe dik je muren bijvoorbeeld zijn en of deze geïsoleerd zijn. Dat houdt namelijk de sterkte tegen. Een gemiddelde router kan altijd wel een grote afstand overbruggen
ronron1212
3 jaar geleden
@VraagAntwoord 66 buitenmuren zijn goed geïsoleerd binnen wanden niet.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Tegenwoordig zijn er nieuwe eisen over de dikheid van muren. Hoe dikker de muur, hoe slechter het bereik. Hetzelfde geldt voor de verdiepingsvloer. Een betonnen verdiepingsvloer houdt ontvangst tegen
ronron1212
3 jaar geleden
Weet je wel dat betonnen verdieping vloeren al heel lang bestaan @VraagAntwoord66 en tussen muren in het huis daar is niets aan veranderd die hoeven niet dikker of geïsoleerd te zijn.
paulus811
3 jaar geleden
Een betonnen vloer speelt bij mij geen rol omdat er een access point op beide verdiepingen hangt. Denk dat ik inmiddels de schuldige gevonden heb, de kabel naar boven blijkt een cat5e kabel te zijn, geen cat6. Ook haal ik de wcd er tussenuit om een directe nieuwe cat6 kabel naar boven te trekken. Nu alleen nog een tang kopen om die rj45 pluggen te knijpen.
Griffin
3 jaar geleden
@ronron1212 "Ik zou gewoon versterkers gebruiken en geen kabel."
Dat is het slechtste advies wat je iemand kunt geven, want je betaalt vrijwillig veel geld aan een halvering van de snelheid(want geen full duplex i.e. horen is niet praten en vice versa), en je vervuilt de ether die al erg krap bemeten is...
ronron1212
3 jaar geleden
@griffin snap niets van je reactie. Bij mijn thuis werkt het prima zonder al die kabels door het huis.

Antwoorden (2)

In theorie maakt het niks uit of je een kabel gebruikt van 50cm of van 150mtr. voor de snelheid, factoren die kunnen meespelen zijn interferentie van spanningskabels(mag niet over de gehele lengte naast een spanningskabel liggen) slechte krimping van de connectoren waardoor je maar een half paartje gebruikt, hierdoor wordt de snelheid automatisch 100Mbit, maar als je switch en/of je router niet op 'auto-negotiate' staat kan dit voor narigheid zorgen. Om nu uit te sluiten of het de kabel is, sluit je deze rechtstreeks op een laptop aan, of indien het accesspoint ook nog een switch heeft sluit je de laptop daar aan, en doe je een Ookla speedtest, als die test net zo belabberd is als beneden, ja dan is er iets mis met de bekabeling, en daarna zou je de accesspoints even ruilen met elkaar om zo via deductie het probleem proberen te lokaliseren.(verhuist het probleem mee? zo ja, dan is het accesspoint de boosdoener)
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Thanks Griffin, zeer verhelderend antwoord met goeie tips om de oorzaak te achterhalen. Er zit ook nog een ethernet contactdoos op de muur, wellicht is dat een boosdoener
Thecis
3 jaar geleden
Dat zou zeker de boosdoener kunnen zijn. Als dat een 100 mbit kabel Is, zou 80 mbit wat je krijgt het maximum kunnen zijn wat daar te halen is.
(Tevens in aanvulling op het antwoord van @Griffin)
De lengte van een twisted-pair-kabel maakt wel degelijk uit met betrekking tot de snelheid.
Volgens de IEEE-standaard mag een Channel maximaal 100 meter zijn en een Permanent Link maximaal 90 meter. Maar dat terzijde.
Echter, in de vraag wordt gesproken over maximaal 10 meter, dus dat is zeer ruim binnen het maximum.

Allereerst, Cat6e bestaat niet. mogelijke versies zijn 5, 5e, 6 of 6a (en lager/hoger uiteraard)
(Cat6e is namelijk geen standaard en wordt daarom ook vaak misplaatst zo aangeduid. Bij de Cat5 versie was de opvolger de Cat5e, waarin de "E"-versie een snellere kabel was.
Toen de Cat6 kabel op de markt kwam, waren er veel leveranciers die de Cat6 kabel aanduidde als een Cat6e kabel om te suggereren dat dit een nieuwere versie was.)

[ON-TOPIC]
Zoals @Griffin al aangeeft, even access points wisselen en kijken of het hetzelfde resultaat/probleem geeft.
Kijk ook even of het het geval is als je een andere poort gebruikt op de switch.
Zoja, dan de bekabeling controleren en zo nodig vervangen.

Zijn de RJ-45 connectoren zelf aangeknepen? Zo ja:
- Zitten de draadjes op de juiste volgorde en ver genoeg in de connector gestoken?
- Is de twisting van de draadjes zo ver mogelijk in tact gebleven?

Het wil nog wel eens gebeuren dat een connector wordt aangeknepen met een "kromme tang uit de 5-euro-bak".
Het "mesje" komt dan schuin te zitten in de connector en maakt geen verbinding met het draadje, maar alleen de isolatie van dat draadje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
paulus811
3 jaar geleden
Dank voor je goeie tips, een virtuele + (werkt nu even niet in GV). Ik heb gereedschapsloze rj45 connectoren gekocht, maar naast dat ze vrij duur zijn vind ik ze ook te groot. Ik ga investeren in een goeie tang, connectoren en kabel en leg de boel opnieuw aan waarbij ook de wcd weglaat, want dat is ook nogal een flumsy ding. Direct van switch naar access point dus, dan moet het goedkomen. Thanks!