Hoe komt het dat ik geen enkele gaming pc kan vinden onder de 600 euro?

als je kijkt naar de prijs van de xbox series s (300euro) dan is er geen enkele nieuwe gamingpc te vinden met dat prestatieniveau binnen dezelfde prijsklasse. nu heb ik gekeken bij mediamarkt maar daar beginnen ze pas vanaf 600 euro praktisch overal zijn alle pcs onder de 500-600 euro machientjes die zeer sterk onderpresteren (en dus ook ongeschikt voor gaming) voor de xbox series s vaak ook met een intelletje als (integrated) grafische kaart. ik vind het vreemd dat er nergens gaming pcs worden verkocht (winkel en online) onder de 300 euro met de verwerkingssnelheid van ongeveer de xbox series s, of dan zelfs nog de xbox one of xbox one x.. hoe kan dit.

3 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Castle
3 jaar geleden
De gamingconsoles worden goedkoper verkocht omdat de winst vaak ligt op de accessoires (gamedpads, ed) en games. Sony had zelfs de PS3 tegen verlies verkocht omdat ze wisten dat de winst op de games zou komen. Voor een Gamepc ligt dat anders omdat die merken vaak zelf geen games maken.
LeonardN
3 jaar geleden
MS koopt al die onderdelen die in een Xbox gaan in met enorme hoeveelheden en deals, waarbij ze precies weten wat er wel en niet in gaat.
Daarnaast worden de consoles vaak tegen kostprijs of met verlies (zeker in het begin) verkocht. Je kan niet een gamePC kopen voor 300 eu omdat een goede grafische kaart al ongeveer dat kost.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
ja toch dit snap ik allemaal, maar het is vreemd gezien dat de xbox one van 2013 ofzo is, en die hardware verouderd is maar er toch nog heel veel spellen goed draaien op zulke oude hardware, gemaakt worden nog steeds voor dat platform EN dat er nog veel nieuwe games uitkomen bv op steam die op zulke hardware specs nog wel draaien, dat de ondermaat niet verder naar onder ligt qua prijs, zoals bv een gaming pc met verouderde hardware die gelijkstaat aan de periode van 2013-2015 ofzo voor rond de 300 euro. nee wat doen ze, bij pcs moet je toch echt de nieuwste hardware kopen en ze verkopen geen gamingpcs met hardware die nog wel kan voor de meeste nieuwe spellen maar wel ouder is en dus goedkoper. raar is dit, er is misschien toch wel marktpotentie voor lijkt mij want ik vind 500 euro al te veel worden (ik heb een xb1 maar ik wil wat meer in huis hebben om op te gamen en steam heeft net iets andere dingen in de store vaak - indies of pc exclusives en dat soort).
SingingCoyote13
3 jaar geleden
https://www.bol.com/nl/l/game-pc-s/N/51141/?sort=price0&rating=all
beetje zoeken maar ik heb een site gevonden met de allergoedkoopste zowat, gewoon bol.com terwijl ik er de hele tijd langsgekeken heb deze heeft vanaf 300 euro al gamingpcs
LeonardN
3 jaar geleden
Dan moet je gaan kijken naar zelfbouw of de tweedehands markt. Heb even mijn best gedaan en heb voor onder de 500 euro een lijst componenten met een Nvidia GTX 1660
https://tweakers.net/gallery/396455/wenslijst/?wish_id=2552350 Dat games relatief goed draaien op een oude XBox One is omdat de developers de games totaal kunnen finetunen voor een XBox One en omdat men nu onderhand exact weet hoe men alle performance eruit kan persen. Bij het maken van een spel voor een PC moeten devs rekening houden met een bijna oneindige samenstelling aan hardware. Daarnaast gaan ze ervanuit dat PC-gamers toch wel aardige hardware hebben, of (een trend die je nu vaker ziet) men maakt games expres wat minder mooi zodat meer (jonge) speler het kunnen spelen. PC-gaming is eigenlijk vrij goed te doen de laatste jaren (afgezien van het gedoe rondom bitcoinmining wat de prijs van GPU's enorm heeft opgedreven).
PC-hardware gaat vooral steeds langer mee is mijn observering.
LeonardN
3 jaar geleden
"beetje zoeken maar ik heb een site gevonden met de allergoedkoopste zowat, gewoon bol.com terwijl ik er de hele tijd langsgekeken heb deze heeft vanaf 300 euro al gamingpcs" Waar dan? Veel van die bakken onder de 400 euro hebben geen losse videokaart, en gamen met een IGP (videokaart die in de CPU zit) is vaak niet te doen.

Het beste antwoord

Microsoft verkoopt de xbox onder de prijs. Het verdienmodel is gebaseerd op de verkoop van de games.
Pc's worden niet onder de prijs verkocht.