Bestaan er universele drivers voor Windows 95?

Beste allen,

Ik heb laatst een oude computer gevonden, deze werkte niet meer. Nu heb ik de harde schijf eruit gehaald en in een andere (oude) pc gestopt. Dit bleek te werken en ik kreeg Windows 95 in beeld. Maar dat betekend dat ik dus geen drivers heb voor de pc. Nu wil ik graag proberen om geluid erop te krijgen (losse geluidskaart) en de video drivers (Ingebakken video chip) zoadat ik games kan installeren. Maar vooral zou ik usb drivers willen installeren. Maar de vraag is vooral, zijn er universele drivers beschikbaar voor Windows 95? Of ik de "B" versie heb weet ik niet, dit moet ik later nog even bekijken.

Alvast bedankt !

3 jaar geleden
in: Hardware
1.1K
SingingCoyote13
3 jaar geleden
https://winworldpc.com/library/operating-systems
hier kun je oudere versies van windows downloaden,
ik geloof dat vanaf windows 98 se dit allemaal via die ene .iso
installatieschijf geregeld was met usb ondersteuning.
windows 98 heeft veel dingen verbeterd sinds 95, als je
geluk hebt zit je videokaart ertussen en gaat dit automatisch,
het zou wel helpen als je hier had geschreven welke kaart(en) je
erin hebt zitten, als de geluidskaart soundblaster of compatible is
heb je meestal geen problemen met installeren evt extra drivers
zijn ook te vinden op
https://archive.org/details/software?sort=-publicdate
en dan moet je ernaar zoeken in het zoekvenster links.
(soundblaster setup o.d./etc)
ik moet eerlijk zeggen dat het wel aan te raden is om
windows 98 se erop te zetten, want 95 had allerlei problemen.
Commodore
3 jaar geleden
Bedankt voor de reactie.
Ik den dat dit de beste optie is. Ik heb de Windows 95 schijf aangesloten, deze gaat een paar paar seconden draaien bij het starten van de computer, maar stopt daarna. Het feit dat ik de "oude windows" wil gebruiken is omdat ik 2 schijf en heb van 900 mb. Op mijn 2e schijf heb ik Windows 2000, maar ik denk dat ik daar dan windows 2000 op staan, maar deze is eigenlijk te groot.
Commodore
3 jaar geleden
Sorry voor de spelfouten. Ik bedoel dat ik op de 2e schijf, Windows 2000 heb staan. Maar dit eigenlijk teveel geheugen kost om er dan nog iets mee te doen.

Het beste antwoord

Die drivers kun je onder meer hier downloaden:
https://retrosystemsrevival.blogspot.com/2019/06/100000-windows-9598me2000xp-drivers.html

USB-drivers:
http://toastytech.com/files/cruzerwin95.html
https://docs.oracle.com/cd/E19315-01/805-6058-11/z40001753212/index.html
SimonV
3 jaar geleden
Commodore
3 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik zal kijken of ik hier wat mee kan.