Waar kan ik mijn Laptop RAM laten upgraden?

Nou ja ik wil dus mijn Laptop ram laten upgraden, ik heb een Asus Vivobook 15 X512DA-EJ451T met 8 GB ram en ik zou het graag willen laten upgraden naar 12 of liever 16 als dat mogelijk is ongeacht de prijs. Ik gebruik de Laptop meestal voor gaming zoals CS:GO (dat goed runt op 120+ fps met een cooling pad) maar ik wil ook games kunnen runnen zoals Overwatch enzv dus waar zou dit eventueel kunnen? Alvast bedankt voor de antwoorden.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
Je maakt hier een cruciale denkfout.
Meer RAM = betere prestaties in games
Echter is het niet zozeer RAM welke een invloed heeft, maar vooral de GPU en CPU.
Bij een laptop kan je die twee haast nooit upgraden. RAM bijvoegen zal ALS het al een verschil maakt echt heel weinig zijn. https://www.youtube.com/watch?v=8OvnlFCf7uk
RAM komt nooit bij de 7,5GB terwijl het een benchmark is op een 16GB machine.
Ik zeg dus dat RAM upgraden GEEN voordeel geeft. Zeker niet omdat je toch al lage settings zal moeten draaien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt hier maar ik wil bijvoorbeeld ook een game op de achtergrond open kunnen houden en dan een YouTube video kunnen kijken en etc. Ik denk dan dat een 8 GB stick beter uit zal komen sinds de 4 GB toch soldered is.

Antwoorden (1)

Dat kan je bij elke echte PC-winkel laten doen (dus niet de Mediamarkt).

Of je kan zelf een poging wagen als je een schroevendraaier kan hanteren:
https://www.youtube.com/watch?v=wywvzI0h7a4
LeonardN
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ah, ik kwam net al voorbij die video. Nou weetje ik zat erover te denken om dan een stick van 16 GB te halen sinds ik hoorde dat een stick ''soldered'' is (de 4GB ram stick) dus ik kan alleen de 2de stick veranderen. Als ik dan een 16 GB stick order dan krijg ik ongeveer 18 GB ram dat ik er dan aan over houd. Zal dat mijn gaming experience verbeteren of niet?
LeonardN
3 jaar geleden
1. Er kan maar totaal 12GB in. https://www.asus.com/nl/Laptops/ASUS-VivoBook-15-X512DA/specifications/ 4 GB DDR4 2400MHz SDRAM Onboard memory, 1 x SO-DIMM socket for expansion, tot 12 GB SDRAM
2. Je zal zeer waarschijnlijk geen verbetering zien in games of zo klein dat het niet merkbaar is. Als je betere prestaties wil ga dan altijd voor een zelfbouw desktop.