Wat kun je doen als je PC geen teken van leven geeft?

Ik heb laatst mijn eerste PC in elkaar gezet, maar als ik de power supply aanzet geeft de PC geen enkele tekenen van leven. Mijn moederbord heeft bijvoorbeeld RGB, maar die doen het ook niet. Ik heb de power supply geprobeerd te testen door in de 24pins connector een paperclip te steken. Wanneer ik de power supply dan aanzet komt er wel geluid uit. Ook komt er dan geluid uit mijn HDD die er op aangesloten zit. De ventilator van de power supply draait echter niet. Weet iemand hier misschien meer over?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Hardware
1.6K

Antwoorden (1)

Dat bosje kabels van je case komen op een lange pin header uit op het moederbord, wellicht zit de power button niet goed op de header gestoken, verwissel 'm anders met de resetknop om uit te sluiten of het de knop zelf is die defect is. Via een paperclip die bypass maken zou ik afraden. Mocht de powerbutton 100% op de juiste header zitten(en niet er nèt naast gestoken wat erg vaak gebeurt) dan alles loskoppelen op de CPU na(want die is vervelend en kan niet verkeerd zitten) en schakel 'm dan in, en dan per stekker controleren of de computer aangaat.

Het moederbord kan ook een kortsluiting ergens detecteren waardoor deze niet wil aan gaan(daarom is die paperclip bypass geen goed idee) maar door deductie per component het via inschakelen te controleren kun achterhalen waar de storing zit.