Bestaat er hardware om 2 monitoren via 1 HDMI-uitg. aan te sluiten waarmee je versch. beeld krijgt?

Bestaat er hardware om 2 monitoren via 1 HDMI-uitgang aan te sluiten waarmee je verschillend beeld krijgt? Dus niet twee keer hetzelfde zoals je met een HDMI-splitter krijgt? Ik weet dat Matrox vroeger zulke oplossingen had voor VGA, maar is er ook zoiets voor HDMI?

LeonardN
3 jaar geleden
in: Hardware
1.4K

Antwoorden (1)

Nee, zulke hardware bestaat niet, om in dezelfde analogie te blijven is het zoiets als je COAX voor het ISRA punt te splitten met je buurman zodat je op één abonnement je Internet en Televisie deelt. HDMI is een verbinding van punt tot punt(p2p) met handshake protocollen en anti kopieermaatregelen zoals HDCP wat het uiterst lastig zo niet onmogelijk maakt om meerdere schermen aan te sturen over 1 HDMI kabel, een DP->HDMI splitter kan zulke trucs wel, maar met een kleine kanttekening, Windows ziet dit niet als 2 afzonderlijke schermen, maar als 1 scherm met het dubbele aantal horizontale pixels, het effect van je bureaublad in de breedte uitbreiden is daarom hetzelfde. In de bron staat zo'n filmpje van een DP->HDMI splitter.
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Een "gewone" HDMI splitter die het beeld kopieert doet eigenlijk al voor een groot deel waar jij problemen in ziet: handshake tussen PC en splitter, splitter en scherm 1, splitter en scherm 2; hetzelfde kan ook met HDCP (decrypt op de splitter, en encrypt op de uitgangen met de afgesproken sleutel tussen de splitter en de respectievelijke schermen). Het echte probleem zit 'm erin hoe je de schermen 'aanbiedt' aan Windows, want uiteraard kan er maar 1 scherm aan 1 uitgang hangen. Dat probleem is blijkbaar al opgelost in de DP->HDMI splitter die je vermeldt. De splitter emuleert dus virtueel een dubbel zo brede monitor, en zal dus een framebuffer bevatten die de inkomende beelddata opvangt. De ene uitgang leest dan de ene helft uit van die buffer, de andere uitgang de andere helft. Ik kan op dit moment geen reden bedenken waarom in plaats van de DP ingang er geen HDMI ingang mogelijk is.