Hoe kan ik een harde schijf geluidstil maken?

Ik heb een WD Black van 4 TB. Het is er één die best veel lawaai maakt. Het was destijds een dure harde schijf en ik wil die graag gebruiken voor mijn taken. Is er een mogelijkheid om die harde schijf stiller te krijgen?

4 jaar geleden
in: Hardware
2.4K

Antwoorden (2)

De schijf zelf stiller maken kan helaas niet. Wel kun je proberen te voorkomen dat de trillingen je oren bereiken.
Ten eerste zorg dat de behuizing van je computer niet als grote klankkast fungeert. Demp het geluid door zacht rubber te stoppen op plaatsen waar de schijf in contact komt met de behuizing van de computer.
Kan dat niet, dan kun je ook de trillingen van computer als geheel proberen te dempen.
Dat kan op 2 manieren:
1) door de wanden van de behuizing te verzwaren. Plak b.v. plakken lood aan de behuizing (gewoon te koop bij de bouwmarkt, al is het daar bedoeld als daklood)
Vaak kan dat aan de binnenkant van de kast, zodat je er geen last van hebt.
2) of zet de computer in een met schuimrubber geïsoleerde kast.

Zorg in elk geval wel altijd dat de computer zich kan koelen. Houdt koelgaten dus open en ga niet de binnenkant van de hele computerkast volstoppen met isolatie materiaal. Dat verstoort de interne (verkoelende) luchtstromen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Als een harde schijf klinkt als een stofzuiger, dan is er vaak iets met die schijf aan de hand. Als dit het geval is en je deze recent gekocht hebt kun je misschien aanspraak maken op garantie.

Mocht het nou zo zijn dat de schijf veel trilt en daardoor lawaai maakt dan kun je proberen deze te monteren met een paar rubbertjes tussen de kast en de schijf, dat kan al een hoop schelen (en is ook voor de schijf beter.) Als je de schijf aan de zijkant monteert is dit lastiger dan als je deze aan de onderkant ergens op vastzet, e.e.a. hangt dus af van hoe jouw PC kast er uit ziet.

Uiteraard is de kast afsluiten natuurlijk ook belangrijk, maar gezien de hoeveelheid ventilatie die een kast aan de binnenkant nodig heeft is het lastig om geluid te isoleren. (Het geluid van de ventilatie is over het algemeen meer dan het geluid van een mechanische harde schijf.)