Kan een laptop opstarten zonder RAM?

Hallo

ik heb zojuist mijn laptop (HP 630) uitelkaar gehaald en een beetje afgeblazen en terug in elkaar gestoken, het enige dat er niet terug in kan is de SODIMM RAM lat van 4 GB, hij heeft dus geen RAM (omdat ik deze nu niet bij de hand heb).

Als ik heb aanleg, dan branden de ledjes wel en de ventilator draait, maar ik krijg geen beeld en na 30 seconden sluit hij terug af/valt hij uit.

Ik verwachtte een beeld te krijgen in de BIOS dat er geen RAM is geïnstalleerd en dus niet kan worden opgestart, maar ik krijg dus niet van beeld en info.
Is dit typisch als er geen RAM is, of is er iets anders mis met de laptop (door uit elkaar te halen). De connector met het scherm heb ik al eens (dubbel) gecontroleerd. :)

Alvast bedankt!

4 jaar geleden
in: Hardware
3.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Fast boot in BIOS? (Kortom bios inlog overslaan).
Zou moeten starten maar niet doorladen.
LeonardN
4 jaar geleden
@TG Wat zou er moeten starten?
TurfGraver
4 jaar geleden
Controle op hardware (dat doet een bios) en stopt als er geen ram is aangetroffen, maar geen beeld o.i.d.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Windows draait op RAM, dus zal wel moeten
LeonardN
4 jaar geleden
@RJ96 Wie heeft het over Windows?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN omdat het over een HP gaat ga ik er vanuit dat er Windows wordt gedraaid

Antwoorden (1)

Een PC of laptop kan niet functioneren zonder RAM.
Hij zal niet opstarten, ook niet naar BIOS.
Dus wat je ziet is binnen alle verwachting.
===
"niet opstarten" is wellicht niet de meest correcte term.
Er zal stroom op alles komen te staan.
Het BIOS* zal merken dat er geen RAM in het moederbord zit, (met dank aan oze) wat piepjes geven.
En dan waarschijnlijk vanzelf afsluiten.

*Dat dus zonder video signaal te geven.
Toegevoegd op 31 december 2019 15:58: tekst
LeonardN
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Indien een speaker of buzzer is aangesloten zijn er vaak audiocodes te horen die naar het (falende) RAM geheugen verwijzen.