Kun je grote bestanden beter opslaan op HDD of SSD?

Is het effectiever om grote bestanden (films) op te slaan op een HDD-schijf of een SSD-schijf?
*Waarschijnlijk is het gewoon HD-schijf i.p.v. HDD.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Hardware
3.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Effectiever in welke zin? Ik sla films en foto's op op HDD's.
Ik zet games en apps op mijn SSD's. Dat is vooral vanwege een kostenplaatje. Een HDD is per gigabyte 4x goedkoper dan een SSD.
https://tweakers.net/categorie/674/solid-state-drives/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKi5ITc5My0xOLMnMz1PSgUgG5xeVAOUSi5PhIkBlnkD15kZmOkoFiempwZlVqUpWhgYGtQA
SSD= ~0,1 euro/GB
https://tweakers.net/categorie/50/interne-harde-schijven/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKi5ITc5My0xOLMnMz1PSgUgG5xeVAOUSi5PhIkBlnkD15kZmOkoFiempwZlVqUpWhgYGtQA
HDD= ~0,025 euro/GB

Antwoorden (3)

HD is beter dan SD, die zijn veel duurzamer.
Dus als je iets lang wil bewaren, voor de rest maakt het niet uit.
4 jaar geleden
gvrox
4 jaar geleden
Waarom zou je op een SSD iets niet lang kunnen bewaren ? Op basis van welke informatie beweer je dat een HD veel duurzamer is ?
janjan
4 jaar geleden
Nou, dat heb ik gelezen op google.
LeonardN
4 jaar geleden
Zou je ons die pagina kunnen tonen?
Daarnaast zijn HDD's
-luider
-langzamer
-groter
janjan
4 jaar geleden
Ja natuurlijk, het nazoeken kost op google niet veel tijd:
https://pc-en-internet.infonu.nl/hardware/73324-ssd-solid-state-disk-wel-of-niet-kopen.html
van de altijd betrouwbare website infonu....
LeonardN
4 jaar geleden
"van de altijd betrouwbare website infonu...."
Ik hoop dat je sarcastisch bent. Het is ten eerste een wat ouder verhaal (onderin is te zien dat de eerste reactie uit 2012 is) Daarnaast staat er:
Verder blijken SSD's gemiddeld minder vaak stuk te gaan dan een harde schijf. Ja, u leest het goed, minder vaak. Ook SSD kunnen stuk, net zoals alle elektronica. Backups blijven zoals altijd noodzakelijk! EN
levensduur, beperkt aantal keren herschrijfbaar Dat herschrijfbaarheid is stukken verbeterd doordat de controller zo min mogelijk herschrijft en de cellen vaker overschrijfbaar zijn, ten tweede is de herschrijfbaarheid niet het enige wat duurzaamheid geeft. Liever een SSD die ik "maar" 1000x kan herschrijven dan een HDD die morgen faalt.
In de praktijk moet je namelijk ontzettend je best doen om een SDD zo vaak te overschrijven. Zeker als je het gebruikt voor enkel opslag. Hier een beter stuk:
https://www.ct.nl/reviews/hoe-lang-gaan-ssds-echt-mee/
Het hangt er erg van af hoe groot jou ssd is. Een ssd is vele malen sneller dan een hdd (het is hdd)
Maar een ssd is vaak wel duurder voor minder ruimte. Als je bijv. Een computer hebt waar je de films op op wilt slaan is het verstandiger om je films op de hdd op te slaan want dan kan je de ssd gebruiken om al je programma's snel op te starten. Een ssd gaat wel een stuk langer mee dan een ssd, dus als je een oudere hdd hebt zou ik voor de ssd gaan
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor jouw doel maakt het eigenlijk niet heel veel uit. Het hangt een beetje af van de waarde die je aan de voor- en nadelen hecht. En je portemonnee.

- De SSD gaat ongeveer vier keer zo lang mee, maar kost ook ongeveer vier keer zoveel.
- De kans is groter dat een HDD in de eerste jaren defect raakt.
- Doordat de data van de SSD's als elektrische lading worden bewaard, lekt informatie weg in het geval van langdurig stroomverlies. De SSD een tijdje op zolder plaatsen is dus niet verstandig.
- De SSD is natuurlijk sneller, maar voor de opslag van films lijkt me dat niet zo belangrijk.
- De SSD in ruststand verbruikt vrijwel geen energie (0,1 Watt). Een HDD minstens 3 Watt.
- De SDD is geruisloos en minder schokgevoelig.
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Alles wat relevant is , is genoemd. Behalve misschien fysieke grootte, maar dat is zelden een factor. Iets leuks om te overdenken:
Meest onverstandige is nu een SSD te kopen van 4TB "op de groei" als je maar 1TB aan films hebt. Die zijn stervensduur.
Je kan dan veel beter 2 x 2TB aan HDD kopen (1 voor back-up).
Stel dat je dan na een bepaalde tijd de 2TB vol is, dan kan je dan weer kijken wat een grotere schijf kost, je kan dan weer.
Stel dat 1 schijf kapot gaat, ben je alsnog goedkoper uit als je een verse HDD gaat halen. SSD's-prijzen (per GB) komen steeds dichterbij HDD's te liggen. Over 5 jaar is het wellicht al hetzelfde.
Daarnaast blijft de prijs per GB in het algemeen ook steeds zakken. Dus koop nooit heel veel meer dan je nodig hebt. Overigens ben ik er geen fan van hoe de link die 3-5 jaar stelt tegenover de 75 jaar van de SSD.
Een levensduur test op 1 SSD die het blijft doen is niet 1-op-1 te vergelijken met een AFR van HDD's.
SimonV
4 jaar geleden
“Je kan dan veel beter 2 x .. HDD kopen (1 voor back-up).”: grappig, ik overwoog nog dit toe te voegen. “Overigens ben ik er geen fan van hoe de link die 3-5 jaar stelt tegenover de 75 jaar”: de gegarandeerde levensduur van 1000 cycles werd met een factor 3 overschreden toen de eerste SSD problemen begon te vertonen. Er werden dus meer SDD’s getest.
Hier wordt zelfs een levensduur van 343 jaar genoemd:
https://www.compuram.de/blog/en/the-life-span-of-a-ssd-how-long-does-it-last-and-what-can-be-done-to-take-care/
Maar ik blijf zelf liever aan de voorzichtige kant.
LeonardN
4 jaar geleden
"Hier wordt zelfs een levensduur van 343 jaar genoemd:" Probleem is dus dat ook die levensverwachting enkel rekening houdt met overschrijving. Ik wil best geloven dat zolang mijn SSD blijft werken deze 75 of 300+ jaar met opgegeven gebruik steeds opnieuw beschreven kan worden. ALS deze ook werkelijk zo oud wordt. Maar als je nu 1000 SSD's koopt is het niet gezegd dat ze alle 1000 het eerste jaar overleven. Dat een SSD het eerste jaar niet haalt heeft dan weinig te maken met het aantal "write cycles". Wat men bij de HDD's heeft gedaan is ook niet kijken naar write cycles, maar naar AFR (annual failure rate) over grote hoeveelheden schijven, wat gewoon betekent dat als een of meerdere HDD's falen (met welke reden dan ook) van een type dat jaar je percentages krijgt. https://en.wikipedia.org/wiki/Annualized_failure_rate
vs
https://searchstorage.techtarget.com/definition/write-cycle Er worden appels met peren vergeleken. Die 75 jaar is niet op dezelfde basis berekend als die 3-5 jaar.