Heeft het RAM geheugen een langer levendsduur dan een SSD?

Ik moet 1-2x in de maand grote bestanden uitpakken van wel 1 TB. De map waarop de bestanden kunnen worden uitgepakt kan ik zelf kiezen.

Als ik alles laat uitpakken in het RAM geheugen, kan het dan zijn dat het RAM eerder begeeft?

4 jaar geleden
in: Hardware
3.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gehoord van levensduur van RAM (of geschat aantal rewrites). Je RAM wordt dan ook dagelijks keer op keer herschreven dus daar moet het goed tegen kunnen. Overigens moet 1-2x in de maand een 1TB map op een SSD ook makkelijk kunnen. Maar RAM zou er in mijn ogen nog beter tegen moeten kunnen.
Eric1993
4 jaar geleden
@LeonardN Ik kan het ook op mijn SSD laten doen. Maar het is zonde als mijn RAM veel geschikter is. Want bij een SSD heb je wel te maken met de levensduur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
RAM lijkt wel het eeuwige leven te hebben, ik heb nog steeds een systeem op EDO RAM wat nog steeds werkt(jawel alle 32MB's) Verkies RAM boven SSD als je gegevens intensieve klusjes moet doen, SSD slijt veel harder. N.B. Heb je nu eindelijk je backup strategie voor elkaar gekregen? Want daar zijn ook de nodige vragen over geweest... Want ik bespeur dat het iets met de backup te maken heeft :-) Veel RARREN/PARREN Checksums genereren o.i.d... :-)
redhouse
4 jaar geleden
Ben ik nu gek?
Uitpakken in het RAM geheugen of SDD ?
LeonardN
4 jaar geleden
@redhouse Nee, maar ik snap je confusie. Het is vrij simpel om een RAMdisk te maken. Deze maakt dan een deel van het aangewezen RAMgeheugen beschikbaar al ware het een HDD. Je hebt dan een supersnel opslagmedium.
https://www.techpulse.be/top-downloads/187017/ram-disk-versnel-windows-met-een-ram-schijf/
Aangezien RAM echter refresht na uitzetten en aanzetten kan je het niet als permanente opslag gebruiken (hoewel er dacht ik ook wel RAMdisk-software is die de inhoud op een HDD parkeert voordat je afsluit en er weer opzet als je opstart.
Eric1993
4 jaar geleden
@Bhagavad Het heeft inderdaad weer te maken met back-up. Ik heb overwegen om te bezuinigen. Ik ben per maand € 20 kwijt aan offsite opslag. Daarom heb ik besloten om met Duplicati te backuppen naar de JottaCloud. Dat kost maar 7,50 per maand. Scheelt toch 22,50 per maand!! Alleen het uitpakken was een probleem, maar dat doe ik nu dus op het RAM. :)

Antwoorden (1)

Ja, het RAM-geheugen gaat veel langer mee. Op veel RAM-geheugens wordt een ‘levenslange garantie’ gegeven. Wat dit precies inhoudt is niet altijd duidelijk, maar het geeft wel aan dat zo’n geheugen als het een tijd probleemloos werkt, daarna zelden stuk gaat.

Op een SSD wordt maximaal tien jaar garantie gegeven.
Bij een SSD is niet de levensduur van een enkele cel relevant, maar de Terabyte Written (TBW). Dat komt overeen met de hoeveelheid data die je volgens de fabrikant gegarandeerd naar de schijf moet kunt schrijven voor hij kapot gaat. Deze waarde ligt afhankelijk van het merk tussen 60 en 80.
Op een gemiddelde werkcomputer loopt het dagelijkse schrijfvolume uiteen van een kleine 8 tot 35 GB. Zelfs als je daar met 40 GB per dag net boven zit, zou een gemiddelde ‘endurance’ van 70 TBW pas na een kleine vijf jaar worden gehaald. De meeste SSD’s kunnen echter absoluut meer aan.
Na tien jaar zou je kunnen overwegen de SSD te vervangen. In tegenstelling tot het RAM-geheugen.
SimonV