Hoe vervang ik zonder dataverlies de systeembatterij van mijn desktop?

De computer geeft bij het opstarten het bericht Voltage systembattery is low. Ben bang dat alle data verdwijnt als ik de batterij vervang.

4 jaar geleden
in: Hardware
2.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Ben bang dat alle data verdwijnt als ik de batterij vervang. Dan heb je een totaal verkeerd idee van dataverlies. Je kan met gemak je harde schijf los koppelen van je desktop. Een jaar in een kast gooien. De data verandert daar niet van. Zelfde geldt voor een externe HDD (wat niets anders is dan een interne HDD in een behuizing). Die staat soms wel onder stroom en vaak niet. En er zit geen batterij in een externe HDD.
De enige data die verloren gaat zonder stroom is wat er in het RAMgeheugen zit (en de BIOS chip).
Diskettes, CD-ROM's USB-sticks. Kunnen allemaal zonder stroom toch de data bewaren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De meeste moderne en vaak de duurdere moederborden hebben een 'cold cap' als tijdelijke overbrugging voor de batterijwissel en gebeurt er helemaal niks. BIOS Instellingen kun je vaak ook bewaren/exporteren zodat bij CMOS reset(batterijtje leeg) je de instellingen weer kunt importeren.

Antwoorden (1)

Je kunt de batterij rustig vervangen. Deze bewaart alleen de tijd en nog wat kleine instellingen.
Er zal geen sprake van dataverlies zijn.
Dit CMOS-batterijtje zorgt ervoor dat bepaalde gegevens in het BIOS niet verloren gaan als je de pc uitschakelt.
Om welke data het zoal gaat, word je duidelijk als je even een blik werpt in het setupmenu van je BIOS. Dit menu open je door bij het opstarten van je pc een bepaalde toets(encombinatie) in te drukken (gewoonlijk is dat de DELETE-toets).
Parameters die je hier kan wijzigen worden door dat batterijtje bijgehouden.
________

Om de instellingen van je BIOS niet te verliezen, zou je alle instellingen moeten opschrijven en na vervangen van het batterijtje controleren of er een instelling gewijzigd is. Maar doorgaans betreft het standaardfabrieksinstellingen.
Toegevoegd op 14 juni 2019 08:39: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Deze bewaart alleen de tijd en nog wat kleine instellingen." Waaronder de instellingen van je harde schijf !!!
Meestal staat dit op 'auto' en is het geen probleem, maar het kan geen kwaad dit eerst even te noteren. Een verkeerd ingestelde schijf maakt 'm onleesbaar voor de PC. (Wat niet wil zeggen dat de data meteen weg is, maar hij heeft wel de juiste instellingen nodig om (weer) leesbaar te worden.) Zoek even op hoe je het BIOS van je desktop opent (meestal de del-toets, of de F2, of de F11 indrukken bij het opstarten en schrijf even de instellingen over.
Na het vervangen van de batterij even alle gegevens terug zetten en je kunt weer verder.
SimonV
4 jaar geleden
Ik was net bezig dit toe te voegen.... ;-)