Ja, want elke tab zorgt voor een klein beetje extra CPU gebruik; zelfs als de tab niet zichtbaar is blijven scripts draaien.
gvrox
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
zelfs als de tab niet zichtbaar is blijven scripts draaien Zou je die even kunnen verduidelijken? Wat bedoel je met "niet zichtbaar"? Kan je een soort verhaaltje ervan maken.
gvrox
5 jaar geleden
@LeonardN dit lijkt me toch duidelijk genoeg ? Ik open 1 browser window, met daarin 10 tabs. Hoeveel tabs zijn nu zichtbaar ?
gvrox
5 jaar geleden
Nog simpeler dan: ik heb 2 tabs open, nu.nl en goeievraag.nl . Zie je in je browserscherm nu alleen nieuwsberichten, alleen goeie vragen, of beiden ?
LeonardN
5 jaar geleden
Dank u ik snap hem nu. En heb gelijk even getest en ga even antwoord aanpassen.
Ja, hoewel daar in veel gevallen weinig van te merken zal zijn. Dit per tabblad en pagina verschillend zijn. 10 youtube filmpjes draaiend zal je zeker merken, 20 GV pagina's (met adblocker aan) zal je accu niks tot weinig doen.

Elk proces op je computer trekt stroom, nu zal een tekstpagina weinig CPU trekken als eenmaal ingeladen, maar soms is er toch iets op de achtergrond bezig. Als je dus absoluut zeker wil zijn van batterijbesparing, gooi dan zoveel mogelijk tabbladen dicht. Vooral waar veel video, reclame, bewegend beeld, afspelende audio etc op bezig is. Of waarop een spel draait.

Leuk om zelf even te doen:
Open taakbeheer (ctrl-shift-esc)
Meer details
Zoek je browser op (als deze aan staat)
Klik het pijltje naar beneden.
Jammergenoeg geeft deze niet de losse tabbladnamen of de namen van de onafhankelijk processen (extensions).
Toch kan je met wat raden en kijken zien welke pagina meer of minder CPU/RAM/netwerk-resources gebruikt. (tip dupliceer een tabblad vaak, dan zal je een patroon opvallen)
---
Er zijn twee/drie die dingen die het hardst je accu leegtrekken:
Scherm aan (zorg voor een scherm wat zo snel mogelijk uit gaat)
CPU die werkt (en hij werkt altijd een beetje, je kan er voor kiezen om de laptop zo snel mogelijk in slaapstand te krijgen)
GPU die werkt (gamen of bij het decoden van video als ingesteld)
---
Overigens kom ik er net achter dat de browser die ik gebruik het CPU-gebruik van tabs die wel open staan, maar die niet actief zijn zo goed als stillegt. Dus de tabs die je NIET ziet lijken onderdrukt te worden, niet volledig. Zelfs met een Youtubefilmpje dat doordraait merk ik effect.
Toegevoegd op 14 februari 2019 15:09: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
+ goed punt, het zijn vooral de geanimeerde ads die CPU verbruiken
LeonardN
5 jaar geleden
Inderdaad. Een mooi testsite daarvoor is https://giphy.com als je die open EN actief hebt zie ik ~20% CPU gebruik op Opera.
Als ik dan naar een tab switch met enkel tekst dan zie ik dat zakken naar 1-2%.