Kan je met RAM en processor je videokaart compenseren?

Ik heb een sterke processor en 16 GB RAM. Kan ik hiermee mijn zwakke videokaart compenseren? (Nvidia gt 710)
Ik vraag dit omdat ik mijn games beter wil laten lopen? Kan je bijvoorbeeld ook frames laten renderen door je RAM of processor?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Antwoorden (1)

Nee, niet als je wil gamen iig. Een goede GPU is dan onmisbaar. Denk voor AAA-games (Battlefield/COD/Witcher) aan een GTX 1050 Ti of beter. Je kan er wel 128GB RAM in stoppen en wel 2 16-core CPU's dat heeft allemaal geen/weinig zin. Een videokaart is gewoonweg nodig voor het snel berekenen van 3d-modellen.
---
Een i3+8GB+GTX1050Ti doet het veel beter in games dan een i9+32GB+GT710.
---
Kan je bijvoorbeeld ook frames laten renderen door je RAM of processor?
In theorie wel, maar dat gaat zo pap langzaam dat je er in de praktijk niks aan hebt. Er zijn wel benchmarks die ook je CPU frames uit laten rekenen dat is dan altijd een lachertje zelfs vergeleken met budgetGPU's.

Maar wat let je om een goede GPU in je systeem te zetten? Voor ~200 euro kom je een heel eind vaak.
https://tweakers.net/categorie/49/videokaarten/producten/#filter:q1bKL0pJLXLLTM1JUbJSKijKzCpW0oEIBucXlQDFEouT4SIFqcmeQHW6hjpKBYnpqcGZValKVoYGBjogncmpvpl5SlZATjFQnVtmTklqUbGSVbWSkRGILEvMUbKKVjI0MLM0VYqtra0FAA

150 euro
---
In de praktijk laten games hun frames niet renderen door CPU's, omdat dat dus niet goed zou werken. Een CPU is een alleskunner, maar voor gespecialiseerde taken is hij te langzaam. Het is misschien een wat scheef vergelijk, maar een CPU heeft 4 of 8 of wellicht 32 cores. Een GPU heeft 1000den cores. Deze kan namelijk heel goed parallel schalen.

Misschien dat dit filmpje het duidelijk maakt:
https://www.youtube.com/watch?v=-P28LKWTzrI
Toegevoegd op 10 februari 2019 15:09: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus. Een GPU is gespecialiseerd in dit soort taken.