waarom blaast de laptop zodra er geluid word afgespeeld.?

Wij hebben een hp laptop.
sinds vandaag maakt hij een erg blazend geluid zodra er volume aan gaat.
bv zodra je een spel speelt of een filmpje kijkt begint hij te blazen ?
zodra je het geluid op 0 zet is het geblaas ook over.
verder is het een mega stille laptop je hoort hem normaal nooit.
als we de koptelefoon op doen blaast hij nog steeds. maar door de koptelefoon hoor je het niet.

5 jaar geleden
in: Hardware
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet niet waarom hij dat doet maar als je een stofzuiger door de fans (van buiten) er door heen haalt dan zou hij niet meer zo veel geluid maken

Antwoorden (1)

Het blazen komt door een ventilator die voor de koeling zorgt. Mogelijk is het de ventilator van de processor (CPU). De CPU is de chip die alle processen en berekeningen in je laptop regelt. Wanneer de CPU hard moet werken en erg warm wordt, gaat de ventilator extra hard koelen. Blijkbaar krijgt de CPU erg veel voor zijn kiezen wanneer het geluid aan gaat. Dit is niet normaal.

Om te kijken welk proces een groot percentage van de CPU belast, kun je het volgende doen: druk op tegelijkertijd op CTRL+SHIFT+ESC. Nu krijg je een overzicht van alle processen. In de lijst kun je zien welk percentage van de CPU ze gebruiken. Mogelijk is er een programma dat niet goed werk.

Een andere mogelijkheid is dat je laptop al lange tijd niet van binnen is schoongemaakt en dat er erg veel stof in zit. De CPU kan dan zijn warmte niet goed kwijt. De ventilator gaat dan steeds hard blazen. Je kunt je laptop tegen een kleine vergoeding laten schoonmaken bij een laptopwinkel. Je kunt dit ook zelf doen, als je een beetje handig bent.