Waarom is het tegelijk gebruiken en opladen slecht voor een accu?

Ik meen het ergens gelezen te hebben. Het opladen tijdens het gebruiken van bijvoorbeeld een tablet of laptop zou schadelijk zijn voor de levensduur van de accu. Zouden die apparaten dan niet een soort van beveiliging hebben: uitschakelen van het opladen wanneer het apparaat gebruikt wordt.

5 jaar geleden
in: Hardware
2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat is niet slecht.
Als de lader genoeg vermogen kan leveren zal de accu ondertussen ook opladen.
Als de afgenomen vermogen hoger is dan de lader (wat zelden voorkomt) zal de accu mee helpen het vermogen te leveren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dag.
ik wou even zeggen dat de batterij
verhit kan geraken .
en kapot kan gaan
Reddie
5 jaar geleden
@tennisbal123456,
Dat is complete nonsens.
1. De stroom vanuit de lader wordt verdeeld over accu en apparaat. De laadstroom wordt dus kleiner, niet groter.
2. De accu kan alleen warmer worden als de laadstroom door de accu groter wordt. En dat kan alleen als de lader een hogere spanning afgeeft. Maar de lader zal eerder een lagere spanning afgeven al het apparaat wordt gebruikt.
spw65
5 jaar geleden
Over die punt is veel onduidelijkheid op Internet. Deze vraag wordt vaker gesteld op fora.
Ik meen dat ik op een site van de Consumentenbond een keer gelezen heb dat het niet goed is om de accu tegelijkertijd op te laden en te gebruiken (zonder technische onderbouwing).
Ben zelf ook driftig aan het zoeken naar een wat meer 'beredeneerde' uiteenzetting waarom het wel of geen probleem vormt.
Op sites zie ik soms dat geadviseerd wordt om de accu te verwijderen, wanneer je de laptop op het lichtnet aansluit. Dat gaat met wat 'schroefwerk' gepaard, niet echt handig.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat verwijderen van de accu is als de accu defect is. Dus dan die niet laten zitten.
V.w.b. lader en accu, er is technisch geen reden waarom het niet zou kunnen, of er zou een ontwerp fout in moeten zitten.
Mensen lullen zoveel onzin op internet. :)
spw65
5 jaar geleden
Dank voor alle reacties!
Ik ga er maar vanuit dat het geen kwaad kan.
Immers... als het -wel- een negatief effect op de batterij zou hebben, dan zou op Internet hiervoor vaker gewaarschuwd worden. Sterker nog, als.. het schadelijk zou zijn dan zou het toch niet al te ingewikkeld moeten zijn om automatisch het laden uit te schakelen op het moment dat de gebruiker zijn laptop/tablet gebruikt via het lichtnet.
Met andere woorden: je gebruikt of de batterij of de adapter, maar niet tegelijkertijd. Op de Samsung site staat:
Q: Can I use my Samsung phone or tablet while it's charging?
A: Yes, you can make full use of your phone or tablet while it is being charged.
However, it will charge slower if you use it while it is charging.
https://bit.ly/2MxiC84
spw65
5 jaar geleden
Oh, als laatste ...
Nog gevonden ..."Is it okay to run a laptop while charging?" (quora.com website)
https://bit.ly/2t1kzl2
TurfGraver
5 jaar geleden
Fijn dat je bronnen hebt gevonden die je vertrouwd.
Jammer dat je links plaatst die verkort zijn (die vertrouw ik weer nooit). ;-)
spw65
5 jaar geleden
@TurfGraver
Sorry... voor 2 dingen:
1. het doorgeven van de resultaten van mijn zoektocht naar andere 'bronnen' - het was/is beslist -niet- bedoeld om afbreuk te doen aan jouw reacties, maar eerder een bevestiging van wat jij al beweerde... en 2. de verkorte links: inderdaad, ik ben het met je eens... dat heb ik mij niet gerealiseerd.
Weliswaar geef ik aan waar ik e.e.a. gevonden heb, maar dat zegt niets over de betrouwbaarheid van de links. Vaak zijn het van die eindeloos lange links. Voor de goede orde:
https://www.quora.com/Is-it-okay-to-run-a-laptop-while-charging
https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/can-i-use-my-samsung-phone-or-tablet-while-it-is-charging/ Dank nogmaals voor je reacties!

Antwoorden (2)

Dat is onzin, je kan gewoon gebruiken en laden tegelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Omdat dat niet goed is voor de cellen die in de accu zitten, tot als volgd het sneller leeglopen van je accu.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Wat doet het langzaam opladen van je accu met de cellen waardoor ze sneller leeglopen?