Kan ik mijn laptop veilig blijven gebruiken, ondanks dat de accu niet meer oplaadt?

Ik heb een HP ProBook. Ik gebruik deze laptop altijd thuis en neem hem nooit mee ergens naar toe, want daar is hij met 17 inch beeldscherm te groot voor. Dus hij zit, als ik hem gebruik, meestal aan netstroom.
Sinds vandaag blijkt de accu niet meer op te laden, en deze is daardoor leeggelopen tot 1%. Mijn laptop werkt verder nog prima en ik krijg ook geen meldingen dat mijn accu niet goed werkt, behalve dat energiebeheer aangeeft dat hij niet oplaadt en dat de laptop aan netstroom hangt.
Mijn vraag is nu of het veilig is om mijn laptop te op deze manier te blijven gebruiken. Dus met een accu, die niet meer oplaadt. Anders moet ik mogelijk een nieuwe adapter of een nieuwe accu kopen.

5 jaar geleden
in: Hardware
2.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je accu niet oplaadt zou ik zoiezo een nieuwe kopen, ookal neem je Hem nergens mee naartoe. Het is toch handig om gewoon een volle accu te hebben (stroomuitval bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AnnBoo8146, hier was exact hetzelfde probleem. Heb ook een 17inch beeldscherm, werk zo goed als altijd met netstroom. Merkte op een zeer ongelegen moment dat de accu niet oplaadde. Sinds begin van de week blijkt accu plotseling weer opgeladen te zijn tot 89%. Misschien toch iets te maken met de hittegolf.

Antwoorden (2)

Altijd aan het netstroom zonder werkende accu is absoluut geen probleem hoewel ik als de batterij toch niet werkt deze er zou uit halen. Een andere adapter lost niets op, immers doet deze het kennelijk prima op de laptop.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @Buurmannetje, zelfde probleem hier. Accu laadt niet op maar met adapter geen probleem. Moet wel altijd aan de stroom hangen.
Je vraagt je af jouw laptop -veilig- is te blijven gebruiken. Vast wel, maar tijdens het upgraden van het besturingssysteem of de BIOS zou het mogelijk ernstig mis kunnen gaan als de netspanning wegvalt..
Regel gewoon een nieuwe accu is mijn advies als je denkt dat jouw laptop het nog waard is.