Waar vind ik een geluidsdriver voor mijn laptop?

Steeds vaker gebeurd het dat het geluid ineens weg is van mijn laptop. Elke keer is het weer een hele zoektocht naar een goede geluidsdriver. Maar het lijkt erop dat ik niet de goede te pakken heb. Kan iemand mij adviseren welke ik het beste kan gebruiken?

Ik heb een Lenovo laptop met Windows 8.1

6 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Reddie
6 jaar geleden
Ik denk dat je het beste terug kunt gaan naar de winkel.
LeonardN
6 jaar geleden
Je kan niet zomaar een willekeurige driver gebruiken. Elke geluidskaart(serie) heeft zijn eigen driver. Maar sinds een aantal jaren installeert Windows zelf de benodigde drivers. En dat drivers spontaan de-installeren is ook vreemd. "Ik heb een Lenovo laptop met Windows 8.1" Dat zegt nog niks, je zal een echt het type van Lenovo moeten vinden. Soms onderop de laptop op een sticker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Elke keer is het weer een hele zoektocht naar een goede geluidsdriver. "
Dat valt reuze mee als je het type Lenovo kent, of het type geluidschip. En bewaar 'm de volgende keer op een handige locatie op je harddrive en beperk je de zoektocht tot 2x klikken.
Iloon2punt0
6 jaar geleden
Waar slaat dat op Reddie? Dat vraag ik toch niet.... Wat denk je dat ze in de winkel zeggen van een laptop van 4 jaar oud?
Iloon2punt0
6 jaar geleden
Ja sorry buurman, maar daar heb ik OOK niks aan. Ik weet dat ik m dan op moet slaan. Maar ik zeg in mijn vraag dat ik de goede nog niet gevonden heb, dus aan zo'n reactie heb ik natuurlijk niks....
LeonardN
6 jaar geleden
Als je ons nu eens van de juiste informatie voorziet kunnen we je helpen. Wij kunnen natuurlijk niet ruiken welke laptop jij hebt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Eeeh, doe maar een drivertje.... :D
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ja sorry buurman, maar daar heb ik OOK niks aan. "
Wel als je de informatie die ik je geef verwerkt in een opdracht namelijk geef het type Lenovo op, óf het type geluidschip, dan ga je naar https://www3.lenovo.com/nl/nl/ geeft daar het type laptop op, en klik je op ondersteuning. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn om dat te doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geestig genoeg heb je deze vraag al eerder gesteld zo'n 8 maanden geleden waar Roquetrader in hele wijze woorden de oplossing uitlegt. Ook wordt hier naar het type laptop gevraagd door iemand anders en daar antwoord je ook niet op. Dus een update naar W10 of geef tenminste het type Lenovo op want anders wordt het heel lastig je helpen vanaf de zijlijn. Zie: https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/hardware/vraag/619231/goede-geluidsdriver
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laad een programma wat jouw hardware laat zien en meestal ook of er een update nodig is. Er zijn trial versies te downloaden van het programma Aida 32 of Aida 64. zoek gewoon op aida 32 software of aida 64 software
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onder Computerbeheer; Apparaatbeheer vindt je de lijst met de hardwarecomponenten.
Rechts klikken op het bewuste apparaat en selecteer eigenschappen; details
Kies onder de eigenschap Hardware-id
Zoek op het internet naar de driver die geschikt is voor deze identifier. B.v.
VEN_10EC&DEV_0252
In dit voorbeeld betreft het een Realtek HDA.
LET OP: Als er verzocht wordt een programma te installeren, zoals windriver of driverturbo, heb je zo spyware te pakken. Even doorzoeken dus. Bronnen:
- https://computerisstuk.nl/computerproblemen.htm

Antwoorden (2)

https://answers.microsoft.com/nl-nl/windows/forum/windows8_1-pictures/geen-geluid-in-windows-81/97d3d6e2-61fc-4e8c-b202-d66cc70c7446?auth=1

https://driverfinderpro.com/nl/herstel-geluid.php

Ik hoop dat ik jou hier mee heb geholpen?
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet eerst kijken welke sound controller je hebt, dat kan je vinden bij apparaat beheer/device manager.
Nadat je dat hebt geopend moet je zoeken naar het apparaat, ik weet niet precies hoe jouw audio apparaat heet.
Als je het apparaat hebt gevonden kan je met je rechtermuis knop erop klikken en de drivers daarvan updaten.
Als Windows aangeeft dat je drivers up-to-date zijn, probeer dan even je drivers op te zoeken via google.

ik heb een foto gestuurd van de device manager panel, ik heb ook een aanwijzing gestuurd waar het apparaat zou in moeten zitten.

Succes