Noem je de combinatie aan chips in een router of gelijkend apparaat ook een computer?

Of beter gezegd wanneer voldoet een set aan chips aan de definitie computer? Ik zou persoonlijk eerder spreken van een set chips in een router, nooit dat er een computer in een router zit, maar misschien is dat semantiek.

En hoe zit dat met minder geavanceerde apparaten zoals een wasmachine, een broodbakmachine of een elektrische tandenborstel etc.?

LeonardN
6 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Als er procedures volgens een voorgedefinieerde (geprogrammeerd) algoritme worden verwerkt mag het computer heten. Los van digitaal, analoog of de gebruikte componenten.
TurfGraver
6 jaar geleden
Aanvullend op je vraag, ja we worden omringd door computers, niet te verwarren met persoonlijke computers. :)
gvrox
6 jaar geleden
Je zou de hele router als computer kunnen beschouwen, zeker als deze (bijvoorbeeld) linux draait. Kijk ook eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Turingvolledigheid . Bij minder geavanceerde apparaten is het moeilijker te bepalen, letterlijk is een computer een rekenaar, dus als er ergens door die apparaten iets wordt uitgerekend zou je het al een computer kunnen noemen. Zelf zou ik de definitie aanhouden dat het algoritmes moet kunnen uitvoeren (zoals een Turing machine).
TurfGraver
6 jaar geleden
Compute = berekenen
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Computer
LeonardN
6 jaar geleden
Om de vraag te duiden:
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/hardware/vraag/637056/powerline-technologie-internet-verspreiden-aftappen#1714545#&from=email&source=comment_new
TurfGraver
6 jaar geleden
Van wiki.
De genoemde procedures liggen vast in een of meer programma's, software genoemd, die door de gebruiker gewisseld kunnen worden. Zijn de programma's niet verwisselbaar, dan spreekt men niet over een computer maar over een controller of processor.
Reddie
6 jaar geleden
Het programma in een router wordt regelmatig ge-update.
Als dat een criterium is, is de router dus zeker een computer.
Ook het programma in mijn wasmachine kan worden ge-update.
Reddie
6 jaar geleden
@TurfGraver, de definitie van wiki is een kwestie van semantiek.
Een computer heeft een CPU.
Die is altijd opgebouwd uit de standaard onderdelen:
- Program counter
- Accumulator
- Arithmetic and Logic unit (ALU)
- Adres register
- Stack pointer
- Microprogramma
De CPU haalt instructies uit het programma geheugen, haalt data op, neemt op grond hiervan, en op grond van de input, beslissingen over het verloop van de rest van het programma, en stuurt de conclusies naar de output.
Dat is een computer.
Zie verder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Zijn de programma’s niet verwisselbaar, dan spreekt men niet over een computer maar over een controller of processor." Dat is niet juist, bij microcontrollers of ASICS kun je het programma wel uitwisselen maar het blijft nog steeds een controller. Arduino heeft zo van die (tinker)boards met een microcontroller er op.

Antwoorden (3)

Bij mij stopt de vergelijking om een set chips een computer te noemen als het betreffende apparaat geen kernel draait zoals een wasmachine of tandenborstel, een router daarentegen heeft een SOC(system on a chip) en dat kun je echt wel een computer(verwerker) noemen, vroeger was een router gewoon een forse computer met twee netwerkkaarten, dit is door de huidige miniaturisering teruggebracht tot een SOC met een afmeting kinderpostzegel, maar op deze postzegels draait embedded linux met een mini-kernel, en daarom dus een computer. Een powerline adapter is geen computer maar gewoon een interface, en hoewel deze apparaatjes wel gegevens verwerken betreft het hier een ASIC met een beetje intelligentie, ook microcontrollers waarin je via ingebouwd geheugen een script kunt aflopen waardoor die hele snelle en intelligente schakelingen kan maken zoals bij stoplichten zijn ook geen ook geen computers te noemen hoewel je sterk die indruk krijgt. Dus om kort te zijn een set chips die gezamenlijk geen kernel draaien kun je onmogelijk computers noemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een computer is een stuk elektronica dat een CPU, een programmageheugen, een data geheugen, invoer apparaten en uitvoer apparaten heeft.

Een (moderne) wasmachine is geen computer, maar wordt bestuurd door een computer.
Invoer apparaten zijn de diverse schakelaars en knoppen, de waterhoogtesensor, de temperatuur sensor, etc.
Uitvoer apparaten zijn de kraan, de trommelmotor, de waterpomp en de deurgrendel.

Ook de "gebruikelijke" computer zit zo in elkaar.
Het QWERTY toetsenbord is een verzameling schakelaars. Die overigens worden gescand door een computer in het toetsenbord zelf, die in reactie daarop seriecodes naar de "eigenlijke" computer stuurt.
Ook de muis heeft schakelaars die door een interne computer naar seriecodes worden vertaald en naar de "eigenlijke" computer worden gestuurd.
De optische muis is nog geavanceerder. Die bevat een camera. De beelden hiervan worden door de interne computer geanalyseerd op beweging.
De computer in de muis heeft als invoerapparaten de schakelaars en de camera. De uitvoerapparaten zijn het lampje en de serie uitgang.

Een computer is een algemeen bruikbare hardware structuur die je niet telkens hoeft te ontwerpen en te fabriceren. Je hoeft alleen het programma maar aan te passen, en dat kun je doen met ... jawel, een computer met het juiste programma.
Je kunt een computer vergelijken met een draaiorgel. Die heeft een algemeen bruikbare hardware. Je kunt de muziek aanpassen met een draaiboek, een papierstrook met ponsgaatjes, het programma.

Ook een kookwekker zit zo in elkaar.
Invoer apparaten zijn de schakelaars, uitvoer apparaat is het display en de luidspreker.

Ook led lampen zitten zo in elkaar. Invoer is de radio sensor die de signalen van de afstandsbediening opvangt. Uitvoer zijn de R,G en B leds.
En ook in de afstandsbediening zit weer een computer met invoer (toetsen) en uitvoer (de zender).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Een (moderne) wasmachine is geen computer, maar wordt bestuurd door een computer.
Invoer apparaten zijn de diverse schakelaars en knoppen, de waterhoogtesensor, de temperatuur sensor, etc.
Uitvoer apparaten zijn de kraan, de trommelmotor, de waterpomp en de deurgrendel." Je probeert nu een wasmachine te vergelijken met een computer. Maar een wasmachine maakt geen numerieke afwegingen en heeft geen OS en is dus per definitie GEEN computer en wordt niet aangestuurd door een computer. Totale onzin wat je schrijft, je vergelijkingen snijden geen hout. Verdiep je wat meer in de definities.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Je kunt een computer vergelijken met een draaiorgel. Die heeft een algemeen bruikbare hardware. Je kunt de muziek aanpassen met een draaiboek, een papierstrook met ponsgaatjes, het programma." Je vergelijking loopt mank, je duidt alleen het principe van invoer en uitvoer, op die manier kun je ook een slagroomspuit met een computer vergelijken, je doet wat room in een spuit voegt daar druk aan toe met een co2 patroon en je hebt slagroom. Je orgel is op z'n hoogst een interface wat de ponskaart koppelt aan de instrumentjes waarmee muziek uit het orgel komt. Zoals een typemachine ook geen computer is waarbij door het drukken op toetsen letters op papier verschijnen, waarbij je in de juiste volgorde druk er iets zinnigs verschijnt.
TurfGraver
6 jaar geleden
Computer zonder CPU of OS.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mechanisme_van_Antikythera
;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geestig gevonden Turfie, maar het mechanisme van Antikythera is geen verzameling chips. ;-)
Reddie
6 jaar geleden
@TurfGraver, laten we de analoge computer even buiten beschouwing. Dat is een verhaal apart. We hebben het op dit moment over digitale computers/apparaten.
LeonardN
6 jaar geleden
Probleem in mijn ogen met dit antwoord is dat het een stelling neemt:
"Een computer is een stuk elektronica dat een CPU, een programmageheugen, een data geheugen, invoer apparaten en uitvoer apparaten heeft." En het daarna een keur aan apparaten noemt die niet aan die stelling lijken te voldoen. De afstandsbediening als wel het vreemdste voorbeeld. Geheugen/CPU in een afstandsbediening? Je redeneert alles naar een computer. Als een LEDlamp een computer is of aangestuurd wordt door een computer, waarom is een gloeilamp met een aanknop (input) en licht als output het dan niet? Of wil je gaan beweren dat een gloeilamp ook een computer is.
Reddie
6 jaar geleden
@LeonardN,
Dat is omdat ik als een van de zeer weinige mensen ben die kennis hebben van de computer architectuur, tot in de losse transistoren, weerstanden, condensatoren, etc. Dat heb ik op universitair niveau bestudeerd. Die architectuur is zo algemeen bruikbaar voor de meest uiteenlopende taken dat het niet lonend is om telkens zeer specifieke hardware te ontwikkelen als het ook met een computer kan. De hardware blauwdruk ligt al klaar in de chipsfabriek, het enige wat je hoeft toe te voegen is een programma dat je thuis op je pc kunt ontwikkelen. Met behulp van een programma kun je alle kanten op, zoals je uit ervaring weet van je pc.
Ik memoreer nogmaals de analogie met het draaiorgel, dat (qua melodie !) alle andere muziek instrumenten overbodig maakt.
LeonardN
6 jaar geleden
Kan je een direct antwoord geven op de vraag die ik stel? Iets is niet zo omdat jij het gestudeerd hebt/kennis er van hebt, dat is een beroep op autoriteit. Je geeft een stelling op. Daarna moet alles aan die stelling voldoen. Zo niet dan klopt je stelling niet of is het geen computer volgens die stelling en zal je dus van stelling moeten wisselen als je het nog als computer wil definiëren. Dus nogmaals:
Waar zit de CPU en alle andere door jouw genoemde componenten in een afstandsbediening? Als je een studie hebt gevolgd kan je dat gewoon technisch verwoorden in plaats van een omzeilende reactie te geven. "het enige wat je hoeft toe te voegen is een programma dat je thuis op je pc kunt ontwikkelen."
Er wordt software geplaatst op een afstandsbediening, nadat deze gemaakt is??? Ik dacht altijd dat een afstandsbediening enkel hardware was.
Reddie
6 jaar geleden
Je vraag luidde: "Noem je de combinatie aan chips in een router of gelijkend apparaat ook een computer?"
Nee. En dat heb ik nooit beweerd.
Ik heb beweerd dat in bijna alle elektronische apparaten een computer zit.
En dat een computer gedefinieerd wordt door zijn architectuur.
En vervolgens dat, eenmaal die algemene architectuur hebbende, het veel goedkoper is, die voor zoveel mogelijk verschillende taken in te zetten,in plaats van telkens nieuwe hardware te ontwerpen, te fabriceren, te testen en te verbeteren.
LeonardN
6 jaar geleden
"En ook in de afstandsbediening zit weer een computer met invoer..." Daar kom je dus nu van terug?
Reddie
6 jaar geleden
Ik weet niet waar je die zin vandaan haalt.
"ook" ? "weer" ?
In de afstandsbediening zit een computer met invoer de knoppen en als uitvoer de IR diode.
LeonardN
6 jaar geleden
"Ik weet niet waar je die zin vandaan haalt."
Het is de laatste zin van jouw antwoord. "In de afstandsbediening zit een computer met invoer de knoppen en als uitvoer de IR diode."
Maar dat voldoet (nog) niet aan de door jouw geponeerde stelling(eerste zin in je antwoord):
"Een computer is een stuk elektronica dat een CPU, een programmageheugen, een data geheugen, invoer apparaten en uitvoer apparaten heeft." Wat me dus terugbrengt op de eerste reactie die ik gaf:
"En het daarna een keur aan apparaten noemt die niet aan die stelling lijken te voldoen.
De afstandsbediening als wel het vreemdste voorbeeld. Geheugen/CPU in een afstandsbediening?" "In de afstandsbediening zit een computer"
Categorisch mee oneens, althans op dit moment. Als je me kan aantonen dat het voldoet aan je eerdere stelling zijn we een stap verder, maar dat lijk je te ontwijken. Niet zo gek wellicht, zover ik weet zit er namelijk geen CPU en geheugen in een AB, maar misschien wil je die route op gaan. Dus komen we op: 1. In een afstandsbediening zit geen CPU/geheugen we kunnen dus ook niet spreken van een computer in een AB. Niet als we die stelling aan blijven houden. Of: 2. In een AB zit wel CPU/geheugen. Als 1. dan moet je dus je stelling laten vallen, als 2. dan ben ik helemaal benieuwd waar dit gaat leiden. Welke CPU-modellen zitten er in een AB? Hoeveel geheugen? Hoop dat je mn bezwaar zo snapt.
Reddie
6 jaar geleden
@LeonardN,
"Welke CPU-modellen zitten er in een AB? Hoeveel geheugen?"
Dat betekent waarschijnlijk dat je hierbij denkt aan de CPU in de pc.
Dat is een IC van pakweg 3x3 cm.
De reden dat dit IC zo groot is, is het grote aantal contacten dat in de pc met de rest van de printplaat moet worden gemaakt. Om dat op de printplaat te solderen of in een voetje te zetten is veel ruimte nodig.
Bovendien genereert de CPU door zijn hoge kloksnelheid veel warmte, en is een groot koeloppervlak nodig met een ventilator.
De feitelijke CPU beslaat enkele vierkante mm.
Met een kloksnelheid van enkele MHz is geforceerde koeling niet nodig.
En met een beperkt aantal aansluitdraden kan het totale IC klein zijn.
Gebruikte CPU modellen zijn o.a. PIC16, met een flash programma geheugen dat in situ kan worden geladen.
Hiermee heb je een vaste "transistor configuratie" waar je toch alle kanten mee uit kunt.
LeonardN
6 jaar geleden
Ok, ok nu komen we ergens. Zijn we niet gewoon opzoek naar het woord microcontroller?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Microcontroller Over hitte en CPU's. Heb nog een 8086 gehad welke niet echt gekoeld hoefde te worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Over hitte en CPU’s. Heb nog een 8086 gehad welke niet echt gekoeld hoefde te worden." Sterker nog, die tinkerboards van tegenwoordig zoals Raspberry en Pine64 draaien op 1,6GHz zonder enige koeling. @Reddie: "De feitelijke CPU beslaat enkele vierkante mm."
Ik zou 356 mm² niet enkele willen noemen, zonder afbreuk te doen aan het wonder dat je een i7 op enkele mm² zou kunnen etsen. Met dit soort teksten geef je al aan dat je ver van de werkelijkheid af zit v.w.b. computer techniek.
Het is niet de verzameling van hardware die het een computer maakt, maar de functie van de verzameling. Een router kan in hardware of in software uit gevoerd worden. De naam komt van de toepassing. Nu komt de naam van computer van de functie rekenaar en deze functie kan ook op een andere manier uitgevoerd worden, dan met de standaard verzameling van chips en andere hardware. Het kan op een andere manier zoals een virtuele machine binnen een server.