Hoe kan ik het beste mijn harde schijven koelen?

Ik heb 4 harde schijven in mijn PC vastgezet. Twee van die harde schijven hebben een toerental van 7200 RPM en omdat er al 4 harde schijven in de computer zitten wordt het best warm. Bij gebruik van de harde schijf wordt de harde schijf meestal rond de 55 graden.

Maar hoe te koelen? Er is geen ruimte om en ventilator op de harde schijf te zetten en de voorkant van de computerkast is niet open.

6 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er kunnen wel 4 schijven in maar geen ventilator? Welke kast heb je?

Antwoorden (1)

Als harde schijven te warm worden dan gaan ze eerder kapot. Er zijn PC's met waterkoeling, maar dat betreft alleen CPU's en soms GPU's. (processoren en videochips). De enige manier om de schijven te koelen is om er lucht langs te blazen. Als je kast dat niet toelaat, dan is het einde verhaal. Koop een andere kast of schakel over op SSD's, die produceren nauwelijks warmte. Ik zou maar vast een goede back-up gaan maken, want ze houden er vast binnenkort mee op.
escape
6 jaar geleden
Eric1993
6 jaar geleden
@escape Een SSD kopen van 4 TB is inderdaad wel behoorlijk pittig. Niet dat ik weinig inkomen heb maar om zoveel geld voor een SSD uit te geven lijkt mij niet verstandig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Eric1993 "Er is geen ruimte om en ventilator op de harde schijf te zetten en de voorkant van de computerkast is niet open." Zelfs geen ventilatie openingen aan de voorkant?
Als je van de open zijkant naar voren kijkt is daar ook geen ruimte om een ventilator te monteren.? Voor mezelf heb ik dat verscheidene keren gedaan.
Voorkant eraf - monteer de ventilator - - voorkant er weer op - aansluitingen voor 12 V verbinden en
klaar ben je..
Eric1993
6 jaar geleden
@PSpeurneus66 Er zit inderdaad een ruimte voor de ventilator aan de voorkant. Toen ik de voorpaneel afhaalde zag ik daar de ruimte. Ik moet de ventilator dan via de binnenkant aansluiten. Zal is kijken hoe ik dat moet doen
escape
6 jaar geleden
@Notetoself: Je reacties zijn overbodig onaangenaam en agressief. Bovendien bevatten ze onzin. Daar waar je mij beschuldigt van "flauwekulletjes" omdat ik dat 10 jaar oude Goole-rapport niet zou kennen: Dat ken ik natuurlijk wel. Maar jij het het niet gelezen. Bij extreem hoge temperaturen gaan schijven wel degelijk korter mee, staat erin. Daarbij hebben ze het over temperaturen > 45 gr. C. Die bereik je makkelijk in geval van de vraagsteller. En toen je begon over het koelen van schijven in vloeistof kwam ik echt niet meer bij. Over flauwekul gesproken...
Eric1993
6 jaar geleden
De ventilator ruimte is aan de voorkant. Maakt het dan wat uit of de ventilator de "buitenlucht" de kast in blaast of moet het juist de kast uitblazen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Eric1993 Monteer de ventilator zo dat hij naar binnen blaast
Het heetste gedeelte van de schijf zit vooraan - De "achterkant: ,waar de aansluitingen zitten, is het "koelste". Doe je het andersom, dan zuig je warme lucht van binnen de computer langs de schijven.. Hoe staat het met de openingen in de voorkant.?
Zijn er genoeg ventilatie gleuven om genoeg lucht in te zuigen.? Met heet weer zet ik de ventilator aan de achterkant van de computer aan.Die zuigt dus en blaast naar buiten. Er zijn extra zg headers op het moederbord ,om de sensors aan te sluiten.
Kijk maar eens in je handleiding.of bij de fabrikant van je moederbord
of anders voeg het model nummmer in google
voor een overzicht van de aansluitingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Correctie
"Met heet weer zet ik de ventilator aan de achterkant van de computer aan" Moet zijn : Met heet weer zet ik een 3de ventilator aan de achterkant van de computer aan.
(zonder temperatuur regeling)