Mijn SSD (120 Gb) loopt vol en leeg zonder dat ik iets doe. Hoe kan dit?

Als ik 's morgens mijn pc aanzet, zou ik op mijn C schijf (SSD120) ca. 15 Gb bruikbare ruimte over moeten hebben, maar dan is het bv maar 6 Gb. Als ik vervolgens 's avonds laat, voor het afsluiten kijk hoeveel ruimte er beschikbaar is, is er nog maar 3 Gb ruimte beschikbaar. Volgende ochtend heb ik opeens 22 Gb ruimte en s' avonds bijvoorbeeld 11 Gb ruimte beschikbaar. Iedere dag is weer een verrassing, zonder dat ik iets weggooi of iets nieuws installeer. Ik zou graag weten hoe dit mogelijk is en wat ik eraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk (kan ik niet 100% zeker weten zonder te kijken in je PC) ligt dit aan het feit dat Windows meer werkgeheugen nodig heeft, dus gebruik maakt van je hardeschijf om tijdelijk gegevens weg te schrijven.

Je kan op de volgende website hier meer over lezen:
https://www.windows-helpdesk.nl/virtueel-geheugen/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om je een idee te geven, een gemiddelde installatie van Windows 7 heeft zo'n 10.000 file handles open tijdens runtime, deze bevinden zich allemaal op die 120GB schijf en geeft dus die variatie in capaciteit van je schijf. Hoe je het aantal handles kunt zien? Ga naar taakbeheer, en bij beeld moet je de kolom "handles" aanvinken, en dan zie je voor elk lopend proces het aantal open files (voor chrome ongeveer 1500) Virtual memory zoals aangegeven in het andere antwoord draagt ook zeker bij als er veel wordt geopend en de pagefile dynamisch is ingericht. Beter is deze pagefile.sys statisch te dimensioneren en daarbij als vuistregel 150% van het aantal GB van je RAM, dus bij 8GB RAM stel je 12GB Virtuele RAM in, bij 16GB stel je 24GB in enz.

Hoe dit op te lossen? Simpel, koop een grotere SSD of slank Windows af.

Toegevoegd na 3 minuten:
Add. Een grotere SSD omdat je dan de pagefile.sys in kunt stellen op 200%-250% van de geïnstalleerde RAM zodat je nooit uit je virtuele RAM raakt, en die ruimte heb je nu niet op die 120GB schijf.