Bestaan kleine krachtige én goedkope laptops?

Ik zoek iets kleins dat wel krachtig genoeg is (het is o.a. voor Ableton en Autocad). Ik geloof dat ik daarvoor minimaal 8GB RAM nodig heb. De meeste kleine goedkopere laptops hebben maar 2GB RAM. Ik dacht kleine laptops zullen een stuk goedkoper zijn (en voor mij ook handiger omdat ik hem overal wil meenemen).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (2)

Chuwi zal dat aankunnen. Werkt op Win10 en Android. Het is een tablet/laptop. Goed ding voor weinig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In principe niet. Krachtig is wat een computer duurder maakt, dus met dit gegeven kun je de conclusive trekken dat goedkoop niet krachtig is.

Bovendien zijn er steeds nieuwe technieken waar software gebruik van kan maken waardoor zij beter functioneren. Nieuwere technieken zijn ook weer duurder, ivm. licenties voor research & development.

Een programma als AutoCAD gebruikt ook veel geheugen. Technisch gezien is het wel werkend te krijgen op minder uitgebreide of oudere systemen, maar het is niet goed werkbaar. Je zult met een goedkoop apparaat langer bezig zijn om hetzelfde te bereiken.

Je hebt hiervoor echt een laptop nodig vanaf 600 euro. i5 / amd6 op zijn minst. Het liefst ook met een NVidia/Radeon grafische kaart en niet een Intel chip op het moederbord. Hoewel je de grafische kaart tegenwoordig ook voor USB kunt kopen.

Geheugen is niet je enige uitgangspunt. De nieuwe technieken zitten in de processor en die moet ook snel genoeg zijn.

De meeste kleine laptops hebben energie zuinige processoren, die daarvoor kracht en functionaliteit inleveren.