Waarom valt mijn laptop uit terwijl de accu nog vol is?

Ik heb een oude laptop (HP Compaq N600C) die ik gebruik voor het testen van zelfgeschreven software. Het laptopje werkt voor zijn specs erg goed. Het probleem is echter dat als ik op de accu werk dat de laptop uitvalt bij het bereiken van 80% vol (20% leeg). Als ik de laptop dan weer wil opstarten lukt dat niet zonder de netstroom. Ik heb al geprobeerd om via de bios de accu te kalibreren maar dit mislukt (als de accu ontladen wordt valt hij bij 80% vol weer uit.) Het ligt in ieder geval niet aan ouderdom van de accu want deze is februari 2016 in gebruik genomen en daarna beperkt gebruikt.
Wie kan mij aan een oplossing helpen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
11.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verbetert het als je de laptop voor langere tijd aan de netstroom aansluit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je de ventilator of stof etc. gecontroleerd? Dat van de accu zegt overigens niets, ik heb recentelijk onder garantie een accu van 5 maanden oud moeten omruilen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@WDHBGS: als ik hem langer aan de netstroom aansluit wordt de laptop en ook de lader vreselijk warm
@renee1955: Laptop is volledig stofvrij, van de week nog gedaan. Volgens BatteryInfoView is de accu nauwelijks versleten, bovendien is dit al de tweede vervangende accu (bij de eerste viel de laptop ook uit)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is er iets binnen kapot, maar je kunt ook gewoon je laptop aan de lader houden :D

Het beste antwoord

Dan is de connector van je laptop naar de accu waarschijnlijk gewoon kapot, in een andere reactie geef je aan dat je de accu al hebt vervangen. Meer kun je niet doen, laptop zul je dus altijd aan de netstroom moeten houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan is je accu kapot. Ik raad je aan om contact op te nemen met de winkel waar je de laptop hebt gekocht of je kunt een nieuwe accu kopen en kijken of dat werkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zal niet gaan, het is een oude laptop zonder garantie. Ik heb inmiddels al 2 (nieuwe) accu's geprobeerd en daarmee blijft het probleem aan.
Kijk even goed naar de accu besparingssoftware en/of instellingen. Want misschien denkt de laptop dat de accu leeg is of bijna leeg is en schakelt over naar slaap stand om de data te beschermen. Als dat het niet is dan is toch dat laptop hardware of de accu te oud is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee. Dat is het ook niet want dat heb ik al aangepast.