Hoe los ik het lawaai op dat mijn processor fan maakt als hij op de processor bevestigd is?

Ik heb de hele binnenkant van de pc schoongemaakt. Inclusief de fan op de processor. Ik heb deze losgemaakt en helemaal schoongemaakt en ook het stof van het metalen frame van de processor verwijderd.

Nog steeds maakt het fannetje herrie! Als ik het fannetje losmaak van de processor is hij stil. Maar zodra ik hem weer op het metalen frame schroef (met 4 schroefjes) begint de herrie weer. Het is mega irritant en krijg er zelfs hoofdpijn van.

Het is een klein fannetje op een kleine processor (paar cm maar)

Iemand een goeie tip hoe ik het geluid kan reduceren? Ik kan het fannetje niet langzamer laten draaien. (heb de bios al helemaal bekeken)

7 jaar geleden
in: Hardware
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik het fannetje losmaak van de processor is hij stil. ........ Ehh dat moet je dus nooit doen. Dat kan de dood van je CPU betekenen. Daarnaast moet er ook weer koelpasta tussen je cpu en fan. Gewoon even een nieuwe CPU-fan bestellen let er wel op dat deze past. Leidend hierin is het socket. Dat is af te leiden van de CPU of het moederbord.
sterredag
7 jaar geleden
eh... ik had het over alleen het fannetje... Niet het hele metalen element :) Daar zit dus geen koelpasta tussen, dat is gewoon het plastice draaisysteem wat op het metalen frame geplaatst is en je simpelweg los kan schroeven.

Het beste antwoord

Zo te horen aan je verhaal is de CPU fan zelf de hoofdschuldige. Zijn lagertje is uitgelubberd na zoveel jaren van trouwe dienst. Als je hem op de processor zet dan wordt het geluid versterkt door de kast. Dus moet ie vervangen worden als je gesteld bent op je rust.
escape
7 jaar geleden
sterredag
7 jaar geleden
zucht... daar was ik al bang voor :(
hoewel dat ding nog niet eens zo oud is (2 jaar ofzo) en het ding al zeker een jaar herrie maakt. Gelukkig zijn ze niet zo duur.
jc54
7 jaar geleden
Inderdaad, een beetje slijtage geeft onbalans en dat kan dan weer leiden tot resonantie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet wel bedenken dat een cpu koelvinnetje dat, zeg, 5000 rpm draait, in 24 uur al 7,2 *miljoen* rondjes heeft gemaakt. Dat is één dag. Stel de fan draait 8 uur per dag, elke dag, voor twee jaar, dat is 1,752 *miljard* rondjes. Niet elk vinnetje houdt dat vol. Inderdaad, gewoon een nieuw vinnetje erop, zou voor een paar euro te krijgen moeten zijn, misschien zelfs gratis mee te nemen als je bij een tweedehands computerzaak met reparatieafdeling naar binnen loopt met het oude vinnetje en de uitbater lief aankijkt.
sterredag
7 jaar geleden
Nieuwe gekocht, geen herrie meer. Opgelost :)

Andere antwoorden (1)

je kunt proberen heel licht het draaiende deel ietsje naar de zijkant te bewegen zodat deze niet meer aanloopt. goed luisteren waar hij aanloopt en dan ietsje de tegenovergestelde kant opdrukken. dit kun je het beste doen wanneer de PC aanstaat. Ik vermoed dat je per ongeluk de fan iets aangedrukt hebt bij het verwijderen of plaatsen, het luistert erg nauw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sterredag
7 jaar geleden
De herrie is ontstaan uit zichzelf, ik had nooit aan dat vennetje gezeten :)
Had al dingen geprobeerd waardoor hij niet meer ergens tegenaan zou drukken oid.