Kan ik mijn RAM-geheugen veilig uitbreiden?

Op mijn PC heb ik 4GbRAMgeheugen,waarvan ik de specificaties ken. Kan ik die door 8GbRAM met dezelfde specificaties gewoon vervangen, of moet ik iets vooraf of daarna instellen of moet ik helemaal niets vooraf doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hoeft niets in te stellen. RAM geheugen kun je simpelweg vervangen want is altijd Plug & Play. Bedenk wel dat je een Windows 64 bits besturingssysteem moet hebben geïnstalleerd om profijt te hebben van meer dan 4GB RAM.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
P.S. Het hoeft natuurlijk geen Windows te zijn: Linux kan ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zegt dat je Windows 10 32bit gebruikt. Dan is uitbreiden zinloos, immers 32bit herkent niet meer dan 3,x GB.

Het beste antwoord

Je hoeft niets in te stellen. RAM geheugen kun je simpelweg vervangen want is altijd Plug & Play.

Bedenk wel dat je een 64 bits besturingssysteem moet hebben geïnstalleerd om profijt te hebben van meer dan 4GB RAM.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het laatste kun je in Windows checken onder: Configuratiescherm > Systeem - "Type systeem".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik heb een Windows 10 32bit. zou ik daar dan 6Gb van kunnen maken als maximum?
1x2Gb en 1x4Gb ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Je hoeft niets in te stellen. RAM geheugen kun je simpelweg vervangen want is altijd Plug & Play." Flauwekulletjes, je moet juist erg op de specificaties letten. Reepjes met verschillende CAS/RAS timings zijn niet zo 'plug&play' als je denkt... Bovendien herkent de BIOS niet alle DIMMS zonder XMP zomaar... En dan laat ik buffered/unbuffered ECC nog maar even buiten beschouwing... En krijgt nog een duimpje op ook...Waar moet dat heen met de wereld.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Naglore: Dat is een slecht idee... Beter is om identieke paartjes te nemen. 2x2GB is dan te prefereren... Verlies je een beetje, maar dat moet je op de koop toe nemen ter faveure van de comptabiliteit.