Nieuwe accu gekocht, hoe kan ik deze het best gebruiken?

Ik heb zo juist een nieuwe accu gekocht voor mijn HP laptop (pavilion g7). Nou heb ik van alles gelezen over accu's en netstroom, maar het is mij nog niet duidelijk hoe ik de nieuwe accu het best kan gebruiken.

Bij de meeste sites lees ik het volgende:
De accu volledig opladen, daarna van netstroom afhalen, de accu tot 10% laten leeglopen (en gebruiken), daarna weer volledig opladen.

Ook heb ik gelezen dat de laptop alleen op netstroom gebruiken een goede optie is. Alleen is dit gevaarlijk want als de stroom uitvalt of er iets mis gaat, de laptop ook uitvalt (en dus kan crashen).

Overal staat eigenlijk dat het slecht is om de accu in de laptop te laten terwijl de laptop aan netstroom is aangesloten. Dit heb ik met mijn oude accu eigenlijk altijd gedaan.

Verder werk ik 'overdag' de hele dag op mijn laptop aan een bureau (aan netstroom terwijl de accu erin zit?). En zal ik savonds de laptop zonder netstroom willen gebruiken.

Kan iemand vertellen wat nou de beste manier is om een nieuwe accu te gaan gebruiken? Ik wil er graag zo lang mogelijk mee doen en ook zonder netstroom op kunnen werken (mijn vorige accu/laptop viel dan gelijk uit)!

Wat is de beste optie? Hoe kan ik de nieuwe accu het best gaan gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Hardware
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
als je de computer vele uren op een dag gebruikt, zou ik adviseren om wanneer mogelijk de laptop zonder accu aan het netstroom te doen.
Ik merk met mijn laptop (een Asus, waarvan de accu niet los te halen is) dat binnen enkele maanden de batterijduur drastisch is verlaagd. Ik gebruik de laptop ook dagelijks, maar moet het dus doen met van het stroom af wanneer vol en aan het stroom als ie rond de 20% is.
Waar mijn accu begon met rond de 7 uur wanneer vol, is die nu al op zo'n 2 a 3 uur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat had ik ook gelezen, maar alleen op netstroom loop je risico dat laptop crasht of ineens uitvalt. Dit risico vind ik wel groot! Dus is het nou beter om de laptop aan netstroom te hangen zonder accu, of de laptop alleen aan netstroom te hangen om de laptop volledig op te laden (en daarna weer leeg te laten lopen op de accu)....?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had een keer een soortgelijke vraag gesteld, maar ik vetrouwde het antwoord niet helemaal. Toen heb ik het ook gevraagd op een forum: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1654268. Voor wat je wilt is het dus het beste om de laptop zoveel mogelijk aan de netstroom te leggen.

Antwoorden (1)

De batterij kan x aantal keer opgeladen en ontladen worden. Als je de ganse dag de laptop gebruikt mag je de lader gewoon laten zitten. Lees:http://decomputer.be/de-laptop-accu-advies-en-tips/
voor 7 tips.